15- twee pennen één papier

Is deel van: Werken met Wendingen

als we samen op één blaadje werken in plaats van ieder voor zich...

Voorlopige tekst:

Stel je voor: een papier. Ieder met een eigen pen of een potlood of meerdere potloden, kleurpotloden of krijt maar het mag ook gewoon een pennetje zijn en dan op dat ene papier samen tekenen. De eerste die doet wat. De ander ziet dat en doet misschien op zijn eigen plekje wat of iemand begint in zijn eigen hoekje te tekenen en de ander ook op zijn eigen hoekje. Alsof er een keurige verdeling van het speelveld, of het tekenveld zou zijn, maar gaandeweg ontwikkelt zich dat en wordt er natuurlijk ruimte ingenomen op het papier en omdat er maar één papier is ontmoet je elkaar onvermijdelijk op enig moment. Dat kan zijn in de betekenis door dat je samenwerkt aan aan iets uit beelden dat iets betekent. Huisje, boompje, beestje. Of het gebeurt doordat je op elkaar grondgebied komt. Het stukje van papier wat dichter bij mij ligt dan bij jou. Of doordat je door elkaars werk heen gaat. Al die verschillende ontmoetingen die worden sterk ervaren als heel anders dan dat ik jou in de vergadering of in het gesprek ontmoet en toespreek en zegt, 'Goh, waar kom je vandaan, vertel eens?'. Op dat papier ontmoeten in betekenis of in terrein, landjepik, of door elkaar heen werken daar kan je niet om elkaar heen. Dat is een ontmoeting die heel veel betekenend is, maar omdat tussendoor even te doen dat breekt eigenlijk door de vaste patronen van afstand houden of de vaste patronen van macht, de vaste patronen van pikorde heen. Mooi om dat met muze Erato in verband te brengen. Juiste de sensualiteit en de lichamelijkheid de tactiliteit, heel dicht bij elkaar zijn. Dat is iets wat Erato in het ontmoeten van de ander aanwakkert.

Erato- (de beminnelijke). Zij is de muze van de vervoering. Eros komt in haar naam voor. Muze van de lyriek die ons in vervoering brengt, muze van de sensualiteit en het minnedicht en de erotische poëzie. Ze wordt met snaarinstrumenten afgebeeld. Wat die nu in ons alledaagse werk te zoeken heeft..

 

Uit Muzische Professionalisering.

De praktijkonderzoekers die vanuit Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Baak betrokken zijn bij het lectoraat Muzische Professionalisering zijn op een tweedaagse. In het werkproces ontwerpt een groep deelnemers een theatrale oefening: “Loop vijf minuten naar buiten en noteer op drie strookjes papier drie verschillende ervaringen in een woord of korte zin. Kom dan weer naar binnen en leg de strookjes door elkaar heen op een lange tafel. Loop vervolgens langs de tafel en maak van de verschillende zinnen die daar liggen een eigen gedicht. Ga dan buiten op de grond liggen met de hoofden naar elkaar toe. Wie wil leest zijn gedicht voor”.  

-v. Rosmalen (2016)

Lees hier verder.

Reacties