Bijdragen: Robin Stemerding

< Terug naar Robin Stemerding
  • Artikel

De noodzaak van vrije ruimte in een gesloten setting

Robin Stemerding

In de tbs-kliniek Dr. S. van Mesdag werken wij, Jeannette van der Meijde en Robin Stemerding, respectievelijk twaalf jaar als geestelijk verzorger, en vier jaar als beeldend…

  • Achteraf

reflectie filosofisch ontbijt

Reflectie bij het Filosofisch ontbijt, Dank Patrick voor de teksten. Hoe jullie dat toch doen, een tekst uitzoeken die potentieel iets in zich draagt dat gedurende meerdere dagen…

  • Achteraf

Tovenaar en Profeet

 Tijdens de start van Non Human start Ilse Speelman met een verdeling tovenaar en profeet naar aanleiding van het boek van C. Mann. Wat ben jij? Ik zoek al tekenend naar de…

  • Reflection

spelen op de rand

Op de 16e mei bij de afsluiting van de werkplaats muzisch onderzoek deden Marieke, Jos en ik een middag sessie. Hierbij een terugblik.

  • Reflection

het afwezig verbonden perpectief

Zoals de kunstenaar in de hoek, maar dan nog net iets verder. Er is altijd een perspectief dat verbonden is en net iets verder ligt.  Een verlangen is een afwezig verbonden…

  • Reflection

ik ben zo vrij geweest mijzelf toe te voegen

Zonder introductie neem ik deel (niet) wetende wat ik mis Toen tijdens werkplaats 2 alles rustig was en stroomde ontwikkelde zich een grote behoefte een anker elders uit te gooien…

  • Evenement

Portfolio seizoen 3 MWO Robin Stemerding

Na 2 rondes werkplaats muzisch onderzoek zou ik mij graag weer aanmelden voor een derde ronde. De eerste ronde bracht mij van begeleidingskunde naar het muzische in mijn…

  • Reflection

antwoorden aan Rothko

In reflectie op de Rothko-sessie op 16 mei tijdens de afsluitende dag van de werkplaats muzisch onderzoek kijk ik terug op het gebeuren

  • Artikel

De relevantie van muzische sensitiviteit in een organisatie

Robin Stemerding

Robin Stemerding is beeldend therapeut, beeldend kunstenaar en begeleidingskundige. Na vijftien jaar werk bij GGZ Drenthe is hij inmiddels drie jaar werkzaam als beeldend…

  • Reflection

terugschrikken

Iets doet mij terugschrikken en maakt dat ik in elkaar krimp. Ik neem niet mijn volledige ruimte in. Een terechtwijzing, een reprimande of de angst daarvoor. Hoe dreigend is een…

  • Reflection

zou ik zo licht durven?

Zou ik zo licht durven? Zou zo licht overleven? Zou het kunnen voldoen aan voorwaarden om te overleven? Zou deze waarde overlevingskracht hebben? Zou dergelijke kwaliteit…

  • Reflection

roependen in woestijnen of organiseren van respons en wederkerigheid

  Het nemen van een initiatief, het vervolg op een ingeving, een spontane reactie of de wens iets te vragen of iemand iets voor te leggen. In hoe we georganiseerd zijn treffen we…

  • Reflection

muzen, of werk waar niemand op zit te wachten of wat met niemand is overeengekomen

  Gedreven door voor anderen onzichtbare drijfveren, soms om mogelijk onbegrijpelijke beweegredenen. Wat drijft het werken met de muzen? Muzen zijn grillig in verschijnen en laten…

  • Reflection

van 2 mannen die elkaar bijna nooit spraken

  De zoveelste keer kwamen ze bij elkaar. Niet dat ze iets tegen elkaar hadden. Het kwam er gewoon telkens maar niet van. Er was zeker ook diepe waardering voor elkaars werk, daar…

  • Reflection

annoteren

  Hier had ik nou nog nooit over nagedacht. Wel heb ik altijd geleerd dat je een kunstwerk niet moet uitleggen, maar wat dan wel? Het was mij duidelijk hoe uitleggen de werking…

  • Reflection

F***ck Maslow of Maslow revisited

Beste Petra,   Je stuurde ons een mail vooraf aan de laatste tweedaagse. Je beschrijft hoe zowel gezondheid als gecancelde opdrachten maken dat je stevig aan de bak moet. Het…

  • Reflection

directeur van de dierentuin

Je houdt niet van gevangenschap. Je hebt je vrijheid altijd gekoesterd. Na hard werken eindigde je hier. Een royale directeurswoning, de genoegdoeningen van het ambt, de sigaren

  • Reflection

in de tussentijd

Het lijkt wel of er niks gebeurd Het is angstvallig stil Geen blad beweegt Geen post of mailtje verschijnt Het is alsof alles stilstaat..   Waar komt mijn verwachting van zoveel…

  • Reflection

Intersubjectieve nieuwsgierigheid; spelen met perspectieven en pendelen tussen beeld en taal.

  Een van de dingen die ik heb geleerd van de werkplaats muzisch onderzoek is het zoeken of creëren van een situatie waarin een vraag te beantwoorden is. Vaker loop ik met…

  • Reflection

serendipiteit; vinden wat je niet zoekt

Hoe is dit als ik schilder? Op welke wijze leg ik verbindingen? Als ik schilder luister ik wat zich manifesteren wil. Dat klinkt ingewikkelder dan het is. Ik luister naar de kleur…

  • Reflection

Tegenkracht

Is tegenkracht de routine, de conditionering even ontregelen en te slim af zijn zodat een frisser waarnemen tevoorschijn kan komen. Is veel van wat we doen erop gericht de routine…

  • Reflection

schoenmakers en grensgangers

De schoenmaker bij deze leest is op zoek gegaan. Zelf zien we hem niet. Weet hij dat we zijn werk waarderen? Ook al pakt dat heel anders uit.   13 ambachten in een dozijn, leidend…

  • Reflection

schaal

De werkplaats muzisch onderzoek   Een startpunt, een referentieruimte. Zonder de werkplaats galmden mijn vragen zonder reden op zoek te gaan. Gesteld in deze ruimte zoeken zij…

  • Reflection

muzisch onderzoek; het ontdaan zijn van moeten

De tweede ronde muzisch onderzoek. Opnieuw kijken. Nee, de dingen waar ik onbewust bang voor was hebben niet plaatsgevonden. Beoordeeld worden. Niet goed genoeg bevonden worden.

  • Reflection

welk samen?

  We maken deel uit van een werkplaats muzisch onderzoek   Welk samen hebben we gecreëerd ?   Is dit een samen voor de gelegenheid of een langer leven beschoren ?   Waaruit…

  • Reflection

Hoogwaardigheidsbekleders

een onderzoekslijn?

  • Reflection

vanuit gereconstrueerde aanleiding; een speech

Ik doe mijn werk als beeldend therapeut en beeldend kunstenaar In en tijdens dat werk Werk ik beeldend Niet alleen gespitst op wat er in het werk gebeurd Wat het werk beoogd Het…

  • Reflection

het weerbare werkpak

  Tijdens de vorige begeleidingsdag bracht ik een onderwerp in en we deden een Critical Response Process. In dat proces ‘speelde ik mij vrij’. Dat wil zeggen dat het mij voor het…

  • Reflection

Pendelen tussen vrager, onderzoeker en antwoorder, op-laten-komer, weter en niet-weter en oprecht-verbaasd-zijnder.

1- Wat heeft je geraakt? 10-puntsreflectie In de trein onderweg naar de muzische werkplaats stoei ik met het cliché; ‘uit je comfort zone stappen’. Ik ken de uitspraak voor het…

  • Reflection

Hoe voelt mijn onderzoek zich?

Naar aanleiding van de uitnodiging van Daan het onderzoek 'op te stellen' beschrijf ik hoe mijn onderzoek zich voelt.

  • Reflection

een derde bron MWO2

Paul Rebillot gaf als Amerikaan een 4-jarige 'rites of passage training' onder andere in Duitsland. Na terugkeer in San Fransico overleed Paul in 2010. Zijn uitgangspunt was…

  • Reflection

eerste bron MWO2

Werk en intenties. Mijn conditionering in het werk dient niet altijd de bedoeling van het werk. Aan welke intenties is de conditionering dienstbaar en welke niet? Kan ik deze…

  • Evenement

Portfolio Seizoen 2 WMO Robin Stemerding

motivatie 2 e ronde muzisch onderzoek     Graag zou ik voor de tweede keer deelnemen aan de werkplaats muzisch onderzoek .   Ik kijk terug naar mijn motivatiebrief (oktober 2017…

  • Reflection

nest ongearticuleerd

Welke vorm heeft ' onuitgesproken '? Hoe is zoeken gevoed door nieuwsgierigheid? Mag vorm tastend groeien?    plus korte documentaire van het werk van Izaak Zwartjes  

  • Reflection

een tweede bron MWO2

Een eigen kunstenaarschap naast bijna 20 jaar werken in gezondheidszorg en onderwijs. Zo lang beeldend werken in gezondheidszorg en onderwijs doet iets met de manier van denken…

  • Evenement

Portfolio Seizoen 1 WMO Robin

onderzoeksvraag werkplaats muzisch onderzoek seizoen 1:

  • Reflection

gesprek met de koffiekan 17/5/2018

Tijdens het festival wendingen ben ik met hulp van mijn groepsgenoten uiteindelijk in staat geweest het gesprek met de koffiekan te voeren. Ik weet dat dit raar klinkt en het is…

  • Reflection

een mogelijke volgende stap 11/5/2018

  • Reflection

wat is aanwakkeren? 31/3/2018

Aanwakkeren wat is dat?   Aanwakkeren klinkt als aanjagen, ik zou er de zenuwen van kunnen krijgen, ik wil graag begrijpen wat ermee bedoeld is? Aanwakkeren heb ik in de muzische…

  • Reflection

werken aan een gaandeweg groeiend besef 30/3/2018

Hoe krijg ik het zo stil dat ik beschouwen kan?   Over het muzische onderzoek zwerven er in mijn gedachten de afgelopen dagen veel onaffe losse draadjes rond. Zoals dat is met…

  • Reflection

terugblik 2e begeleidingsmiddag 15/3/2018

Terugblik 2 e begeleidingsmiddag                                                                   Peter, Melanie, Bart, Ruben, Michiel, Kika, Martine G., Niek   Ik licht de mail…

  • Reflection

ter voorbereiding op de 2e begeleidingsmiddag 11/3/2018

Welke spanning en synergie heb je ervaren tussen het muzische en onderzoek?  Met het 'maken' zijn onderzoeksvragen even levend. Zij mogen door te 'maken' gesteld worden en door…

  • Reflection

terugblik 2e tweedaagse 15 en 16 / 2/ 2018

maker en onderzoeker, onderzoeker en maker

  • Reflection

koffiekan 14/2/2018

  • Reflection

een ernstig gesprek 29/1/2018

  Een ernstig gesprek   Na het schrijven van ‘een writer’s block vlot trekken’ realiseer ik mij dat ik een ernstig gesprek dien te organiseren tussen mijn interne kunstenaar

  • Reflection

geduld als belangrijkste eigenschap van een ruimtereiziger en op zoek naar thuis 28/1/2018

    https://www.eoswetenschap.eu/ruimte/geduld-belangrijkste-eigenschap-voor-ruimtereiziger Ik zag een afbeelding van een astronaut gefotografeerd in zijn ruimtestation. De man…

  • Reflection

een writer's block vlot trekken, na de begeleidingsmiddag 18/1/2018

  21/1/2018 Na de begeleidingsbijeenkomst waarin veel gebeurde lukt het mij een aantal dagen niet te schrijven. Eigenlijk heb ik het gevoel dat ik erg graag zou willen opschrijven…

  • Reflection

werk in opvoering 18/1/2018

Werk in opvoering 18 januari 2018 Tijdens de begeleidingsbijeenkomst heb ik mijn onderzoek aan Falk, Martijn en Wilke gepresenteerd met behulp van vellen tekst en beeld. Ik weet…

  • Reflection

het vraagstuk op de bok of de ezel 12/1/2018

Wat gebeurd er als ik het vraagstuk op de bok of de ezel zet?   Ik stel mij voor dat ik het vraagstuk op de ezel zet. Dat betekent dat ik er omheen kan lopen. Het betekent dat er…

  • Reflection

roestvrijstalen containers 9/1/2018

De eerdere thermoskannen uit het foeilelijke beeld brengen mij bij roestvrijstaal, de illusie van bacterievrij, de illusie van schoon, hygienisch en smetteloos. ik zoek op…

  • Reflection

muzen, sirenen en hun leefgebieden 9/1/2018

  Ik lees dat muzen en sirenen soms met elkaar het gevecht aangaan. Muzen inspireren, maar op het eiland van de sirenen liggen stapels botten en heerst teloorgang. Op het eiland…

  • Reflection

kennen en aanroepen van muzen 9/1/2018

  Muzen’ naar aanleiding van de intro van Bart   Ik heb renaissance 2.0 uit onze contemplatieve dialoog opgevat als update van de gedateerde en weinig precieze beschrijvingen van…

  • Reflection

fragmentatie, versplintering, uiteenvallen 8/1/2018

  Wat zet mij aan tot werken?   De vioolkist en viool van Bart, het ik-het verhaal van Michiel en Buber. ik zoek via google op ‘kaal beton’   ik kijk op 'betonconstructies' ik…

  • Reflection

speelruimte zoeken met een thermoskan 8/1/2018

Wat zet mij aan tot werken? Het foeilelijke beeld dat wij maakten in de tweedaagse startte met 4 koffie en theekannen. Zijn de koffie- en theepotten, de koffiebekertjes als…

  • Reflection

reflectie eerste 2-daagse 7/1/2018

    Reflectie 2-daagse werkplaats muzisch onderzoek    Na het schrijven van losse reflecties kom ik meer bij een terugblik van indrukken van beide dagen. Als ik zo beide dagen…

  • Reflection

welke kennis wordt gegenereerd? 13/12/2017

Werken in tweetallen na de introductie van Daan. Bijzonder, na reflecties van veel werkvormen die ik kan terughalen merk ik dat ik dit stukje moeilijk kan terughalen. Gelukkig kan…

  • Reflection

reflectie 'je onderzoek laten klinken en een muzische interventie bevragen' 14/12/2017

Laat de eigen onderzoeksvraag klinken in de groep (spreek deze beurtelings uit) ‘Ik wil graag in mijn praktijk 'spelen' meer zichtbaar en kenbaar maken’ In tweetallen een eerste…

  • Reflection

reflectie 'maak iets' 14/12/2017

‘Maak iets’ (15 minuten) Peter, Jan, ik 2 koffiekannen, 2 theepotten, de poging van een stoel erbovenop te plaatsen resulteert ernaast. Het beeld groeit met boek, ‘blik met…

  • Reflection

reflectie theatrale dialoog 14/12/2017

Theatrale dialoog In koppels wordt gewerkt. Een plek gezocht. Een houding wordt ingenomen. In antwoord wordt hierop houding door de ander neergezet en vastgehouden. De eerste…

  • Reflection

reflectie warming up 'oversteken' 14/12/2017

Warming up ‘oversteken’ In een kring staan. Toestemming vragen om over te steken. Voor het bereiken aan de overkant moet de volgende toestemming gevraagd hebben over te steken om…

  • Reflection

reflectie samen tekenen in stilte 13/12/2017

Met zijn drieën nemen we plaats op de grond. Michiel begint met een meanderende beweging met 2 krijtjes in het midden van het papier. Ik zoek in mijn kleuren een antwoord in een…

  • Reflection

reflectie kennismakingstafel 13/12/2017

Achteraf kijk ik terug naar onze kennismaking. Het beeld van de tafel met de verschillende objecten verschijnt voor me. Het beeld is niet scherp en feitelijk maar laat zich…

  • Reflection

reflectie contemplatieve dialoog 13/12/2017

'een impuls die onverminderd diep doorwerkt'

  • Reflection

reflectie citaatgesprek 13/12/2017

Staande rond een tafel, elkaar nog niet kennend legden we beurtelings een voorwerp neer. De toelichting van de een leidt tot reflecties van de ander. De toelichting van de een…

  • Reflection

Anders Vasthouden, Wouter Hart, 2017

Na ‘Verdraaide organisaties’ 2012 schrijft Wouter Hart ‘Anders vasthouden’ 2017. In het eerste boek maakt hij de omkering door terug te gaan naar 'de bedoeling' achter werk. Hoe…

  • Reflection

The Psycho-analysis of Artistic Vision and Hearing, A. Ehrenzweig, 1953

An Introduction to a Theory of Unconscious Perception

  • Reflection

Zen mind, Beginner's mind, Shunryu Suzuki, 1970

Ook al is de bedoeling duidelijk, bij het begin start het werkelijk opnieuw. Al het voorafgaande is even niet relevant, kennis is handig voor de startpositie maar maakt hier niet…

  • Reflection

Beginnen 2WMO

Hoe begin ik? Ik ben aan het schrijven, maar het wordt steeds ingewikkelder en wat formeel. Ik zoek naar taal voor het omschrijven van mijn onderzoeksvraag. In het schrijven…