Journaal 2

Is deel van: 6 Journaals

Gast is Marinda Verhoeven, directeur school of design HKU. Om een impuls aan haar leiderschap te geven koos Verhoeven ervoor om haar eigen makerschap aan te wakkeren in plaats van een leiderschapstraject te volgen. Wat beweegt haar? Wat is de werking van haar wending?

Musework Live 2020 journaal from HKU Livestream on Vimeo.

Met Verhoeven kijken we in deze aflevering bovendien naar drie korte films uit de Werkplaats Muzisch Onderzoek.

1- Sietske Dijkstra geeft aandacht aan de vitale rol van stille kennis (tacit knowing) en belichaming (embodiment) in haar praktijk rond het begeleiden van problemen met huiselijk geweld. Ze ontwikkelt nieuwe manieren van werken die ze deelt met collega's. Al tekenend en fietsend gaat ze bovendien de dialoog aan met haar inspiratiebronnen: Polanyi, Rothko...  

2- Anouk Saleming docent HKU en schrijver vertolkt een aantal indringende ervaringen tijdens de crisis. Wat kan haar stem als theatermaker nog bijdragen tijdens de lock down? Hoe ga je om met emoties van studenten in een Zoom-sessie? Saleming hervindt haar stem, op het spoor gezet door het boek 'muziek' van Michel Serres. En dan is er geen houden meer aan, die stem: die komt zoals dat heet echt 'binnen' en roert zich.        

3- Bruno van den Elshout neemt ons mee naar de horizon aan zee. 'Zijn' horizon aan zee zou je kunnen zeggen. Want al jarenlang is dat de fascinatie in de kunstprojecten die hij realiseert. Vaak als fotograaf, deels als performer zoals in de week dat hij naar zee liep met een glas water in de hand om het pas bij de branding op te drinken. Vandaag laat hij horen hoe die horizon aan zee zijn favoriete muzische perspectief op complexiteit is.     

Presentatie en eindredactie: Bart van Rosmalen, Films en camera Maarten Heijer, geluid en streaming: Tom Doeven

Uitzending 6 mei 17.00 gemist?? zie hieronder 

Musework Live 2020 from HKU Livestream on Vimeo.

Hier terugkijken naar de uitzending met HKU-bestuurder Heleen Jumelet en films van Petra Cremers, Annemiek Vera en Heleen Bouwmans.  

Reacties