De straat op- coda

Is deel van: INTERMEZZO

(nog in staat van aantekeningen)

Wat er klinkt: catalogue d’oiseaux Olivier Messiaen

 

Kleinste instrument Dus dat verhevene van Dartington en de splendid isolation verlaten. De straat op. Engelse stadje in. Kleinste en onooglijkste instrument meenemen: vogelfluitje. Het gewone. Dat iedereen kan doen.  Dat we met volgelfluitjes de straat op gingen. Speelt zich af in Dartington. Tagore die daar de grondlegger van was of in ieder geval de grondlegger inspireerde. Dat zijn baard is ingemetseld bij de muur. (verlangen van Tagore als onderwijsvernieuwer om de traditionele scheiding van kasten te doorbreken). Spectaculaire locatie. Mag ik je een bijzonder geluid laten horen. De vrouw die moest huilen omdat het precies was waar ze behoefte aan had. Haar moeder was die ochtend overleden. De angst dat we terroristen waren. En de boomlange vrachtwagenchauffeur die zo gebogen stond en ingespannen luisterde naar het kleinste van alle geluiden. 

Tagore en door kasten heenbreken. Grappig dat hij nu is ingemetseld in Dartington (nou ja zijn baard) en dat Dartington ook wel heel high standing is.

 

10 gedachten over deze ‘birdcall’:

  • Geen solo instrument maar dialoog= ontmoeting
  • Motief herhaalt zich dat ik de straat op ga
  • Een mooie metafoor voor de muze omdat het zacht is.
  • Het is scriptloos/ zonder naam/ zonder auteurschap

Anecdote over morton Feldman te gast bij nieuwe muziek zeeland. En de gedachte dat nieuwe muziek niet te begrijpen zou zijn door de zogenaamde ‘man in de straat’. Hij loopt naar het raam van zijn appartement in New York. Kijkt naar beneden de straat. Wie ziet hij? Jackson Pollock. Mssch inside grapje maar toch veelbetekenend. (ook ivm dat kasten willen doorbreken van Tagore).

 

(mijn vorige slotwoord; komt Bart buitenspelen kan er weer in). 

 

De passant die even blijft staan. intimiteit en anonimiteit. De niet gescripte bijeenkomst. (er is geen poster, geen financiële transactie, geen ‘bart van rosmalen’). Maar er is ook geen uitvoeringsgeschiedenis, geen voorkennis vereist. Geen beleefdheid. Frame- en contextloos. Zonder sturende mechanismes. Echte ontmoeting herkenning. Met die ene die blijft staan. Net zo vrij als de amateur. Zoeken naar die ontmoeting.

 

Coda:

Catalogue d’oiseaux. Messiaen ging niet de straat op maar het bos in. Hoe hij daar stond en vogelgeluiden noteerde.

Reacties