Makerschap aanwakkeren: 1. beeld en muziek

Het artistieke kanaal verruimen en open houden door zelf te maken. Hier probeer ik muziek, beelden en reiservaringen te verbinden in kort tijdsbestek met de software waar mijn smartphone over beschikt. Vier maaksels.

Ik speel al muziek sinds mijn kindertijd. De laatste jaren kwam de klad erin doordat ik werd opgeslokt door mijn rol als onderwijsontwerper. Dat proces ben ik gaan kenteren met de aankoop van een (digitale) piano vorig jaar en door me voor te nemen binnen korte tijd, met middelen binnen handbereik (iPhone) iets te maken en te publiceren. Zo 'bypass' ik mijn neiging tot teveel willen uitdenken.

1. Eigen beelden en muziek bij elkaar brengen

Afgelopen 1,5 jaar ben ik drie keer in Japan geweest voor mezelf en drie keer in Vietnam voor een project van de HU. De natuur- en cultuurbeelden die ik daar filmde wachtten op de filmrol van mijn telefoon nog om tot iets gemaakt te worden. Ook vond ik een filmpje waarin ik wat aan het pielen was op de gitaar van een vriend in Madrid en tot slot vond ik in mijn iTunes-bibliotheek een nummer dat ik schreef waar ik makkelijk twee fragmenten uit kon knippen.

2. Piano-improvisatie onder kinetische kunst zetten

Een nieuwe gewoonte die ik probeer in te trainen is het aanzetten van de recorder van mijn iPhone en op de piano 'maar wat spelen' zonder vooropgezet idee. Laatst was ik in de Kunsthal in Rotterdam naar een expositie over kinetische kunst. Uit opnamen daarvan heb ik een korte montage gemaakt en daar het pianospel onder gezet. Gewoon om eens te kijken wat het samen begon te vertellen.

3. Gericht arrangeren bij beeld

Wederom een piano-improvisatie en beelden. Reisbeelden uit Vietnam en Japan. De derde stap was om op mijn telefoon de pianomuziek te voorzien van een arrangement van ondersteunende instrumenten en 'soundscapes'. Dit heb ik letterlijk om vijf uur 's ochtends in bed liggen doen.

4. Thematische muziek bij beelden spelen & arrangeren 

Tijdens mijn Japan-reizen speelde ik ook een spel op de Nintendo Switch genaamd Zelda: Breath of the Wild. De muziek van de trailer van deze game leerde ik mezelf in die periode ook maat voor maat spelen. Elke ochtend bij het opstaan oefenen en in de weekend nieuwe maten bijleren. Na een half jaar zat het in mijn vingers. Een aantal van de mooiste natuurbeelden uit Japan (op het eiland Shikoku in de herfst van 2017) die ik filmde wilde ik voorzien van die muziek omdat de game zelf gaat over het exploreren van de natuur. Een vriend in Japan maakte een intro voor me door de audio van de Japanse trailer onder beeld van mij op een uitkijkpunt te zetten. Ik filmde mezelf bij het opnemen van het hoofdthema op piano en arrangeerde dit met andere instrumenten voor een meer orkestraal effect. Wederom alles op de iPhone en wederom liggend in bed. Daaronder vind je de originele trailer zelf.

Reacties