Hoe ziet het programma eruit?

De verschillende programmaonderdelen worden hieronder beschreven.

Werkplaats l Exploratief onderzoeken (26/27 augustus: 4 dd incl overnachting )
Direct vanaf de start van het studiejaar organiseren we een tweedaagse (incl./excl. avond) waarin we ons richten op het vormen van een gezelschap, de onderzoeksgroep. We werken met onze inspiratiebronnen, we maken en maken kennis. 
We leren op welke wijze performative research (exploratieve maakprocessen) vorm krijgt, zodat je er direct in je eigen praktijk mee aan de slag kan. 
Ter voorbereiding zal je gevraagd worden te lezen en te maken, en je maakproduct vast te leggen op Musework. 

Werkplaats ll Docent als maker (18/19 november: 4 dd)
De tweede werkplaats (van 4 dagdelen) is gericht op jouw makerschap en het versterken van je makerschap in je docentschap. We staan stil bij de visie op het vak van docentschap en hoe deze te positioneren in een grotere context. (van bildung tot 21st century skills). We vergroten het coachende aspect in lesgeven en onderzoekende houding c.q. primaire skills door werkvormen te ontwikkelen en te oefenen. 

Werkplaats lll Tussenstand (24/25 maart: 4 dd)
Een paar maanden voor het einde van het onderzoeksjaar testen we de concrete producten die in de maak zijn. Je brengt elkaar verder in het onderzoek door deel te hebben en deel te nemen aan elkaars werk. Aan het einde van deze module organiseren we een manifestatie, waarvoor we verschillende stakeholders, opdrachtgevers en klanten/studenten uitnodigen om met hen het maakproces tot nu toe te delen.

lV Musework
Op het digitale platform hou je de vorderingen van je onderzoek bij. Dit doe je door de bijeenkomsten/lessen die je organiseert te presenteren, en daarover vooraf of achteraf door de studenten of deelnemers reflecties te laten schrijven.
Je eigen aantekeningen, gedachtespinsels, ervaringen die je hebt schrijf je in je blogposts op of je maakt een fotoreportage van het onderzoek dat je doet. Kortom, hier ontstaat een verzameling van je (tussen-) resultaten op verschillende manieren. Deze collectie gebruik je bij het presenteren van je tussenstand in werkplaats 3, en het is tevens de input voor het maken van je eindopdracht. 

V Critical Response Process (jan, feb, mei, 3 x 1 dd)
Hoe zorg je ervoor dat je wekelijks verder komt? Op drie momenten tijdens het jaar organiseren we zogenaamde critical response process groepen. Dit zijn zelfsturende groepen die met deze specifieke feedbackmethode aan de slag gaan met vragen over de onderzoeken die uitgevoerd worden. 
Afhankelijk van de relevantie kunnen er ook crp-groepen per opleiding/school/organisatie worden gemaakt. 

Vl Eindopdracht
Hoe geef je de resultaten van je onderzoek terug aan je collega’s en aan je opdrachtgever? Op welke manier draag je bij aan het gezamenlijke onderzoek binnen je school? 
Dat kan door de combinatie van een nieuw- of herontwerp, samen met een kort onderbouwd essay en bijdragen aan ‘de collectie of het jaarboek’. Twee werkmiddagen met daarbij begeleiding aanwezig. 

Reacties