• Onderzoek

Doceren vanuit makerschap

Een onderzoekersgroep Muzische Professionalisering voor docenten en trainers die hun eigen praktijk willen belichten, hun lessen of curriculum opnieuw willen onderzoeken en ontwerpen, hun makerschap willen aanwakkeren, en/of hun coachende en begeleidende rol als docent willen versterken. 

Het fundament van deze onderzoeksgroep bestaat uit vier pijlers, waarvan elk zijn eigen doel heeft:
1) Een artistiek doel:
Hierbij gaat het om het aanwakkeren van je artistieke stem en houding binnen je eigen onderwijspraktijk, om je professionaliteit te versterken. 
In kleinere groepen onderzoeken we door middel van maken en presentatie, direct in de praktijk en op de vloer. Dit noemen we performative research. Op deze manier ontwikkel je je scheppende, artistieke en onderzoekende vermogens. 

2) Een theoretisch doel:
Aan het lectoraat Kunst en Professionalisering en dus ook onder deze onderzoeksgroep ligt het boek ‘Muzische Professionalisering’ van Bart van Rosmalen ten grondslag. Die lezen we gedurende het jaar en vullen we aan met teksten over thema’s die in het huidige onderwijs spelen zoals Bildung, 21st century skills etc.. 



3) Een ambachtelijk doel:
We oefenen binnen het lectoraat muzische vaardigheden, o.a. door te werken met specifieke werk- en gesprekvormen, die de studenten en deelnemers in jouw lessen en trainingen uitnodigen tot een scheppende, onderzoekende en nieuwsgierige houding. Deze vormen ondersteunen bovendien jou in je coachende vaardigheden. We onderzoeken ook met elkaar nieuwe vormen en variaties en ontwikkelen ons repertoire. Daarmee versterk je je concrete bagage als docent.
Het Critical Response Process, een feedbackmethode gericht op makerschap en docentschap is voor ons een belangrijke manier van gespreksvoering. Daarom organiseren we met grote regelmaat werkplaatsen gebaseerd op deze methode.

4) Een maatschappelijk doel:
Het onderzoek dat je binnen het lectoraat doet heeft nooit alleen effect op je eigen lessen. Het vindt plaats in het grotere veld van de opleiding, de opdrachtgevende school waar je voor werkt, of de klant waar je de training voor geeft. Deze pijler betreft het positioneren en verbinden van je onderzoek met het grotere veld. Vragen als: wie zijn je stakeholders en hoe betrek je die? Wat is het ondernemende perspectief? En in welke andere contexten kan je verbinding maken met (de resultaten van) je onderzoek en hoe versterk je de maatschappelijke relevantie van je onderzoek? Kortom, hoe maak je de verbinding van binnen naar buiten en vice versa is de vraag die centraal staat.

Het onderzoeksjaar
Om je onderzoek te ondersteunen hebben we het jaar opgebouwd in de volgende programmaonderdelen: 
- 3 tweedaagse werkplaatsen 
- 3 bijeenkomsten in de vorm van een critical response process groep,
- bijdrage aan digitaal platform Musework
- de eindopdracht

 

Aanmelden HKU medewerkers via de site van Expertisecentrum Educatie

Aanmelden voor externen: Expertisecentrum Educatie voor Professionals