Leerstijlen van Kolb

Ter voorbereiding op de eerste bijeenkomst van de Werkplaats Muzisch Onderzoek verzamel ik bronnen die mij inspireren. De derde bron die ik toelicht gaat over de leerstijlen van Kolb.

Het lijkt misschien op het eerste gezicht een beetje gek om een model 'een bron van inspiratie' te noemen. Maar voor mij is Kolb zeker een inspiratiebron. Praktische inspiratie. Altijd als ik een workshop of bijeenkomst ontwerp, denk ik aan dit model. Het zit als een denk-kader in mijn systeem ingebakken.

Bij het organiseren van een bijeenkomst is het een belangrijk doel dat deelnemers aangehaakt zijn en blijven. Ieder mens leert op een andere manier. Kolb maakt onderscheid in vier leerstijlen: doener, dromer, denker, beslisser. 

Het is in het vormgeven van de bijeenkomst de uitdaging om in de werkvormen de juiste dynamiek te vinden. Dit doe ik door af te wisselen tussen spelvormen, gespreksvormen, instructievormen en opdrachten. 

 

 

 

Reacties