Blokjes

We hebben met een aantal collega's een avond gespeeld in het kader PlayTime voor Docenten. Ik ben vertrokken vanuit de behoefte om te spelen met LEGO. Ik zag een filmpjes van Minecraft (digitale LEGO), waarin kinderen online zonder overleg en zonder gebruiksaanwijzing geweldige werelden bouwen van deze digitale blokjes.

Ik had een aantal vragen voor de PlayTime avond, en wat werkvormen/opdrachten bedacht.
- Kun je 'vrij' spelen met LEGO blokjes in professionele setting?
- Welke voorwaarden heb je nodig om met een groep te co-creëren (met LEGO)?
- Kan je met groep collega's in stilte een 'constructie' maken, vergelijkbaar met een curriculum?
Opdracht 1: Individu krijgt een doosje LEGO. Pak uit, en bouw volgens gebruiksaanwijzing.
Opdracht 2: (Ik pak de gebruiksaanwijzing af) Begin opnieuw met bouwen, en bouw wat je wil bouwen.
Opdracht 3: (de-construeer bouwwerk, meng blokjes met tafelgenoten) Bouw met alle blokjes met elkaar wat je wil bouwen. In stilte.
Opdracht 4: Maak per tafel een verdieping van een gebouw. Er is een tafel voor begane grond, 1ste verdiepen en 2de verdieping/dak. Bouw een aantal minuten en zet de verdiepingen op elkaar, je moet een bepaalde hoogte halen.
Opdracht 5: zie opdracht 4, alleen is de hoogte naar beneden bijgesteld, en ligt de focus meer op esthetiek. Per tafel een verdieping.
Opdracht 6: Alle blokjes bij elkaar, bouw met iedereen (na overleg) een gebouw met de gestelde hoogte van opdracht 5, met oog voor inhoud en vorm.
Opdracht 7: (niet voorbereid onder het mom van deze opdracht creëren we met alle aanwezigen) Alle blokjes beschikbaar, geen tijdslimiet, wat willen en kunnen we bouwen.

We zijn met 7 collega's zo'n 2,5 uur aan het spelen geweest.


 

Reacties

  • Marco Oude Moleman

    ha Collego Wilfred
    Bedankt voor een hele leuke avond! Het is mooi om te ervaren hoe je door bezig te zijn met blokjes tot producten en zinnige inzichten kan komen. Dingen die mij bijblijven:
    - De opdrachten roepen bij mij enorm veel plezier en fanatisme op. Ik wil per se de race-auto volgens gebruiksaanwijzing maken, maar vind het ook heel gaaf om samen zonder gebruiksaanwijzing iets te bouwen;
    - De parallel naar onderwijs is treffend! Voor mij zijn interessante vragen: Hoe ga je om met module-omschrijvingen? Hoe communiceer je met studenten hierover?
    - Het verschil tussen samenwerking via het materiaal (blik op tafel) of samenwerking door eerst te overleggen. Wanneer is overleg wel en niet zinvol? Soms is afstemmen goed, maar het kan ook de creativiteit doden;
    - Co-creëer je met studenten door ze te vragen wat ze willen of kun je ook in lessen al makend co-creëren?
    - Zelf ben ik bezig om samen lessen te bouwen. Deze avond leverde voor mij inspiratie op en vragen om over door te praten of bouwen,...
    Marco