Urania - Wending 9 -

Dit zie ik leerlingen ook veel doen: zij hebben een beeld voor ogen en zo moet het worden.
Als dit het niet wordt, is het mislukt.
Het is een mooi streven om hen hier vanaf te leren komen.
Ik geloof dat dit de creativiteit van leerlingen met een grote stap kan laten ontwikkelen.

Voornemen: de leerling aanzetten om het toeval toe te laten.

Urania
9 – het orakel
Wat valt je toe?

Toevallig toets ik cmd-U in, Freudiaans voor command-Urania, spontaan schrijf ik met onderlijning!

Het toeval toelaten – een belangrijke vaardigheid die ikzelf met vallen en opstaan heb moeten leren.

Het is altijd een verrijking van je werk of kan zelfs de basis van het werk gaan vormen.
Het wordt alleen vaak niet toegelaten, omdat er vooraf al een beeld voor ogen is.

Idee: schetsen die gemaakt zijn als snippers op de grond laten vallen en van de combinatie die op de grond valt een nieuwe combinatie maken.

Associatieve kaarten
Woorden op papiertje omgedraaid
1 kiezen uit alternatieve scenario’s
‘Laten we eens kijken of we een aanwijzing kunnen krijgen.’

Mensen zijn gevoelig voor een onverwachtse aanwijzing.

Dit zie ik leerlingen ook veel doen: zij hebben een beeld voor ogen en zo moet het worden.
Als dit het niet wordt, is het mislukt.
Het is een mooi streven om hen hier vanaf te leren komen.
Ik geloof dat dit de creativiteit van leerlingen met een grote stap kan laten ontwikkelen.

Voornemen: de leerling aanzetten om het toeval toe te laten.

Dit heb ik inmiddels een aantal keer in de les kunnen toepassen:
Bijvoorbeeld: Een leerling maakt een onbedoelde olievlek, veegt deze uit en maakt hiermee een zwarte veeg over zijn tekening. Vraagt aan mij of hij opnieuw moet beginnen.

Ik vraag hem: wat kun je zien in deze olievlek? Kan het misschien onderdeel worden van het pantser van het aardvarken dat je aan het tekenen was?

Uiteindelijk bouwt de jongen het hele pantser van de aardvarken op uit olievlekken.