MusePost #8: Waar de wereld staat

De wereld komt binnen als een mokerslag. Zomerstormen, bosbranden, droogte, watersnood, aardbevingen, smeltende poolkappen... De mens is daarin de grote vervuiler. Daarnaast is er de grote ongelijkheid in de verdeling van rijkdom. Hoe houden we de wereld in de hand? Wat nemen we in de hand? En wat is 'het goede' om te doen? In deze achtste MusePost met de titel 'Waar de wereld staat' brengen we verschillende perspectieven bijeen waar we vanuit kunst en onderwijs aan werken.

Ik heb mij nooit erg op mijn gemak gevoeld

in dit de wereld, tussen hen de mensen,

onder de uren mij doorwringend als door

een krapper kruipgat dan kruipgaten

horen te zijn. Jij verandert dat, vervangt

wereld, mensheid: went me. Je neemt me op,

blaast me in, een sterrenstoffelijk mirakel.

Er zijn onvoldoende handen per lichaam,

verder heerst de overvloed onder dit dak.

(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)

 

Beste lezer,

Dit is het derde deel van een drieluik. In de vorige edities van MusePost stonden de vragen 'Waar ik sta' en 'Waar wij staan' centraal. We stuurden deze MusePost met de titel 'Waar de wereld staat' vlak voor de zomer al en we starten er ook mee op. Mét een toegevoegde aankondiging aan het eind die je zeker niet wil missen!

Om het grote te kunnen zien, moeten we misschien juist kijken naar het kleine. Hoe gaan we om met ons onderwijs als je studenten de weg probeert te laten vinden in een wereld die op omvallen staat? Hoe geef je les? Waar begin je? We hebben de antwoorden niet. Toch proberen we in deze MusePost te zoeken naar een richting, een mogelijkheid. Geïnspireerd door het werk van Gert Biesta schreef Jelmer Soes een artikel over hoe we de wereld binnen kunnen halen in ons klaslokaal. Anouk Saleming vraagt zich af wat de plek is van vervoering in ons huidige onderwijs en of vervoering ons zou kunnen helpen de wereld van een afstandje te kunnen bekijken. In de podcast 'Improvisatie! Buiten de muziek' van radio 4 spreken Hans Boutellier, Bart van Rosmalen en Thomas Johannsen over de plek van improvisatie buiten de muziek, hoe in de wereld volop wordt geïmproviseerd. Improvisatie, niet als laatste redmiddel, maar als kwaliteit om in te zetten in ons werk. Wat kunnen we van de muziek leren?

Tot slot in deze MusePost het werk van dichter Mark Boog, die met zijn bundel 'Liefde in tijden van brand' zijn tijd vooruit bleek te zijn.

We zien uit naar weer een mooi seizoen van de MusePost!

De redactie

Dit bed is een vindplaats van

onschatbaar waardevolle artefacten,

daarom graven we zo diep. We zijn on-

en geschikt, we weten alles en niets,

wat dat betreft geen nieuws. Rondom

tussen vreemde muren rommelt leven

dat niet echt is. Een kampvuur in de verte.

De sociologie categoriseert ons heel anders,

als onze buren. Die hebben een ingericht huis.

Ik ontkleed je dagelijks, nooit helemaal.

(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)

 

Wij, de wereld - Deel 3 drieluik 'Leren' - Jelmer Soes

In dit derde deel van het drieluik 'Leren' gaat schrijver en docent Jelmer Soes verder in op hoe hij kijkt naar de wereld binnen zijn klaslokaal. In deel 1 (MusePost #6) schetste hij een beeld ven Generatie Z. In deel 2 (MusePost #7) beschrijft Soes hoe hij ervaart dat er iets in de klas lijkt te zijn veranderd. Hij ziet een groep individuen, zeer goedbedoelende jonge mensen, die echter vaak de handen vol hebben aan zichzelf en niet altijd zitten te wachten op een klas vol zoekende andere individuen. In dit derde deel kijkt Soes naar de wereld waar ons onderwijs deel van uitmaakt. Hij mist de tijd waarin Obama zich in zijn speech nog kon beroepen op feiten en fantaseert over een opleiding die studenten leert omgaan met de veranderlijkheid van onze wereld. Hij laat zich daarbij inspireren door onderwijsfilosoof Gert Biesta.

Lees hier het artikel: Wij, de wereld.

In het midden van de brand, in het oog

van de storm, koel, wit, onaangedaan,

ons bed. De muren van het huis zijn door

vlammen vervangen, het dak is al verkoold,

de camera cirkelt rond. Er klinkt

dramatische muziek, er zijn woorden die

alleen in dit soort films natuurlijk klinken

en daar gaan we. Het vuur, het bed en wij.

(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)

Vervoering - Anouk Saleming

Wat is de plek van vervoering in ons onderwijs? Via eigen herinneringen, de mythe van Perseus, het werk van Italo Calvino en een speech van Angela Merkel, zoekt Anouk Saleming naar hoe vervoering ons richting kan geven in deze complexe wereld. Kan vervoering een medicijn zijn voor onze ziel? En is dat genoeg?

Lees hier het artikel: Vervoering

 

We verwelkomen de handtastelijkheden

gretig, warmen ons aan huisgestookt

en ingemaakt, omfloerste belichting,

spelen de ernstige rol bedgenoot met flair,

overtuigd van onze bittere noodzaak.

In vermoeidheid bloeit de wetenschap

dat het goed is, omdat het goed was. O,

te rekken deze druiventroszware momenten

tot ze glanzen in de gesuikerde herinnering

zoals wij nu glanzen, ons te zien in dat licht.

(Mark Boog; Liefde in tijden van brand)

 

Improvisatie! Buiten de muziek - podcast VPRO Tussen de noten

Samen met Hans Boutelier en Thomas Johannsen is Bart van Rosmalen te gast bij VPRO vrije geluiden om te spreken over de kracht van improviseren. Wat kunnen we in deze wereld in de war leren van de muziek? Hoe brengen we een ander gesprek op gang? Wat kan improvisatie bijdragen in de zorg voor mensen met afasie of dementie? Alledrie zijn ze op zoek naar (nieuwe) betekenis.

Luister hier de podcast: nporadio4.nl/podcasts/tussen-de-noten

Liefde in tijden van brand - Mark Boog

De wereld in brand. Laat ons

elkaar de kleren van het lijf,

nee, laat ons de kleren. Buiten

vallen muren om, ontbranden

steden, verandert niets

in ander, ouder niets, buiten

waait het. Aan jou ontbreekt

wat aan mij ontbreekt

maar samen zijn we heel.

We kijken door het raam.

Laat ons. De wereld in brand.

 

In deze MusePost zijn liefdesgedichten te lezen van Mark Boog uit de bundel Liefde in tijden van brand. Mark is dichter en als docent verbonden aan de opleiding Writing for performance van HKU. Hij heeft in deze bundel geprobeerd de clichés  te vermijden door de buitenwereld een belangrijke rol te laten spelen. Die buitenwereld staat in brand: instortende torens, wereldrijken die vergaan, volksverhuizingen, ga maar door. 

'De verhouding tussen die wereldbrand en de brand in de harten en zielen van de geliefden is het eigenlijke onderwerp van de bundel. Hoe kan het dat we, ondanks alles wat we zien en wat er gebeurt, toch doorleven, soms zelfs gelukkig zijn?'

Lees hier meer over het tot stand komen van dit werk.

Alles lezen? Bestel dan hier de prachtige bundel Liefde in tijden van brand

Save the date! Musework Live 2024

Voor het lectoraat is het een bijzonder jaar. Het is namelijk het laatste jaar in de huidige vorm en die sluiten we af met ons festival Musework Live! Het belooft weer een bijzonder programma te worden dat je niet wilt missen. Zet 18 april en 19 april 2024 vast in je agenda. Nadere informatie volgt snel!