'Veranderkunde'

In de praktijk werk ik als spin in het kunstweb van een grote school in Utrecht waar ruim 300 leerlingen komen met allemaal een beperking in het leerproces: een verstandelijke beperking zoals dit heet. Hierbinnen maak ik theater, ben ICC-er en geef ik 'kunstklas'.

Wie ben ik als ontwerper?
Mijn persoonlijke motivatie om mee te werken binnen deze bijzondere vorm van ontdekken, reflecteren en het met elkaar verkennen van de 'verandering' komt voort uit mijn nieuwsgierigheid om altijd nieuwe paden te willen bewandelen. Dit maakt dat ik makkelijker een dialoog aan kan gaan met anderen. Waardoor ik dit als 'vertrekpunt' mee kan nemen om te ontdekken, te ontmoeten, te maken en vooral elkaar te zien en te horen. Voor mij is het woord 'veranderkunde' het woord wat ik bij zowel 'Grensgangers' als de werkwijze van deze werkplaatsgroep direct bij mij opriep.

Ook juist in de stilte.

Wat hoop ik te veranderen?
Als educatieve vernieuwer vanuit de poot Kunsteducatie en Theater - want ik ben tenslotte ook een theaterdocent-, hoop ik vanuit dit proces, de werkplaatsen, verdieping en verkennen, samen met scholen en culturele instellingen op zoek te gaan naar een educatieve werkvorm waarmee beiden in een gelijkwaardig gesprek komen tijdens een bezoek of rondleiding aan o.a. een museum/ voorstelling of een tentoonstelling.

Dit maakt mij als ontwerper redelijk uniek. Het versterken van theater aan de kunstpoot geeft een theatrale randje aan mijn ontwerpen. Ik maak niet om te maken, maar omdat ik zoek naar passende producten en projecten waardoor er een synergie kan ontstaan tussen de school en de aanbieders.

Welke aanpak en interventies hoop ik te realiseren?
Meer scholen, musea, culturele instellingen kennis laten maken met mijn bijzonder aanpak van het ontdekken van collectie's en 'maken' vanuit de verbeelding waarbij het vermogen om creatief te denken, te ontwerpen en te presenteren voorop staan/gaan. Maar dit geldt dan voor alle partijen!