Anne-Maartje Lemereis

Hoe kunnen we compositorische vaardigheden integreren in het reguliere muziekonderwijs? Deze vraag stel ik mezelf de laatste jaren en vanuit het hart van de praktijk onderzoek ik als componist, pianist en vooral als docent hoe we dit kunnen bereiken.

Ik schreef mijn eerste liedje toen ik 4 was en ben er daarna nooit meer mee opgehouden. Ik heb het grote geluk gehad dat mijn omgeving me altijd heeft aangemoedigd om mijn eigen muziek te laten maken. Pas toen ik zelf compositie studeerde aan de HKU ontdekte ik dat dat niet voor al mijn klasgenoten zo’n vanzelfsprekendheid was geweest. Vanuit die ontdekking en mijn natuurlijke voorkeur ben ik in mijn eigen lespraktijk gaan werken vanuit de compositorische gedachte. Inmiddels onderzoek ik al een paar jaar hoe we compositorische vaardigheden kunnen integreren in het reguliere muziekonderwijs. Dat doe ik vooral in de praktijk: ik geef compositielessen en workshops aan kinderen vanaf 4 jaar en bied hun muziek daarbij ook altijd een podium. Daarnaast spreek ik veel met collega’s, componisten en docenten over hun gedachten en ervaringen rondom muziekeducatie en het gebruik van compositie daarin in het bijzonder.

 

Naast de vakken die ik doceer aan het UC ben ik ook mentor van een groep Masterstudenten. Ik begeleid hen daarmee ook in het doen van hun eigen onderzoek. Ik vind het heel prettig en belangrijk om daarin te kunnen laten zein en bespreken dat ik zelf ook actief met onderzoek bezig ben.

 

De ICAN-groep bied me inzicht in het onderzoek en de manier van onderzoeken van anderen. De inspiratie uit deze sessies neem ik mee in mijn eigen onderzoek, maar is ook weer deelbaar met studenten. 

 

Contact
naam:Anne-Maartje Lemereis
anne-maartje.lemereis@hku.nl