opzet onderzoek Marjolein Baars 7-11-2019

◦ Hoe kan ik stem, podium geven aan datgene wat zich (nog) niet in woord kan uitdrukken, maar wel waarneembaar is?
◦ Hoe kan ik de transformatie, die gevraagd wordt om fundamentele, duurzame sociale verandering teweeg te brengen, ondersteunen?
◦ Hoe kunnen de principes in de Michael Chekhov acteertechniek en clownerie hier een bijdrage aan leveren?
◦ Hoe kan deze aanpak bijdragen aan maatschappelijke, fundamentele vraagstukken zoals: 'Niet zichtbare vervuiling van water, lucht, aarde, vuur en onze planeet, creëren van ‘co-creatieve ensembles/gemeenschappen’ '.

Momenteel maak ik een voorstelling waarin het wezen van water stem krijgt en het levensschenkende vermogen van water zichtbaar wordt. Ik hoop deze voor het eind van het jaar te kunnen afronden. De voorstelling doe ik samen met Suzan Hordijk, zij is dierenarts en zingt. Zij is mijn medespeelster. Ellen van Rossum is theatermaakster en coacht ons.

Daarnaast onderzoek ik hoe ik ‘anderen’ kan betrekken. Mijn wens is om een project op te zetten op 3 verschillende plekken waarin voorstelling, zelf ervaren en gezamenlijk onderzoeken, aldoende leren en implementeren de stappen zijn om het project te realiseren. Hiervoor wil ik een school, een wijkcentrum en een boerenbedrijf benaderen. Tegelijkertijd zoek ik naar financiering van het onderzoek: hoe kan ik samenwerken en waar kan het worden ondergebracht?

Leidraad van het project is, hoe kun je d.m.v. 'kleine ingrepen' en 'onderzoek in de buurt, op school, op het bedrijf' daadwerkelijk bijdragen aan schoner en levenskrachtiger water. Bovendien wil ik betrokkenen uitnodigen om met mij te reflecteren, nieuwe stappen te ontwerpen, ze uit te proberen, inzicht te delen en opnieuw uit te proberen. Hiervoor wil ik creatieve middelen als filmpjes, verhalen, verklanken, noem maar op, gebruiken en weer delen op de onderzoeksplek om anderen te interesseren en betrekken.