reflectieproces

tienpuntsreflectie

1- wat heeft je geraakt? 
Maak tien verschillende punten (als het er minder zijn; ook goed natuurlijk, het gaat erom dat je een aantal verschillende formuleert) waarin je de belangrijkste ervaringen/ gebeurtenissen/ zinnen van onze sessie laat herleven in tekst. De bedoeling is om dicht te blijven bij wat er feitelijk gebeurde of gezegd werd en dat als het ware 'nog eens' te doen maar nu door te schrijven. Niet teveel uitzoomen in beschouwing. Wat waren voor jou die tien momenten waarin 'het' gebeurde, die je geraakt hebben of waar het voor jou om draaide? De tien punten maken het mogelijk om ook verschillende 'stemmen' in jou aan het woord te laten.

  1. de collage die Petra van mij gemaakt had nav ons Skypegesprek
  2. de scene van Bram waarin Saskia hem vraagt wat zijn werk nu eigenlijk oplevert en dat ze niet meer budget heeft dan een bepaald bedrag.
  3. de brief aan Peter over zijn vraag en die eigenlijk ook een brief aan mezelf is.
  4. het geleid worden door Bram bij mijn vraag; het vasthouden geeft ook houvast
  5. de speelse inbreng van Peter en Saskia in het niet meer doen dan de ander
  6. de zorg van Peter om het goedgeorganiseerd te willen krijgen als er niet genoeg lunch is en wanneer de hongerklap al in de ochtend valt…
  7. de sterke kwetsbaarheid van Charlotte in de critical response methode

2- wat was jouw vraag?
Als je dat gedaan hebt ga dan eens na wat voor jou eigenlijk 'de vraag' is in de thematiek waar we mee bezig zijn en in hoe we met elkaar werken. Je leest je punten die je net hebt opgeschreven nog eens door en kijkt wat die kunnen bijdragen aan het formuleren van jouw vraagstelling, invalshoek of fascinatie. Wat wil ik eigenlijk weten? Waar ben ik op uit? Dat is het soort vraag die je jezelf in stap twee stelt

Hoe kan ik het gedrag van de ander als uitgangspunt nemen, dit spiegelen en er mijn perspectief aan toevoegen zodat we samen ergens anders uitkomen?

3- wat concludeer je?
Dan in de derde stap geef je pas toe aan meer concluderende/ agenderende/ ondernemende/ ontwikkelende opmerkingen. Wat word jou duidelijk? Waar zet het je toe aan? Komt er een volgende stap uit? Hoe gaat het verder?

Dat ik de lijn van werken die ik ingezet heb bij de opdracht met de directie van de Gemeente Almere kan voortzetten en uitbouwen.

4- wat is jouw motto/intro/ bron?
Overzie het geheel en bedenk je wat een goed citaat kan zijn als een soort motto of intro om er boven te zetten. Wat is voor jou zo'n bron die wordt opgeroepen door ons werk? Zet een citaat daaruit tenslotte bovenaan de tekst. Mogelijk met enkele zinnen toelichting.

Gadamer: We vergeten onszelf. Daardoor ontstaat er ruimte voor wat we niet direct onder controle hebben. Vanuit dat vreemde en onbekende komen we weer terug bij onszelf, maar nu inclusief het nieuwe en andere. We hermaken onszelf.

Ook: Speel het spel van Peter Handke

Ook: Emily Jacir: where we come  from

5 - Wat deed je in je eigen onderzoek t.a.v. Goed Werk?

Waar was je deze dag op gericht? Wilde je een interventie uitwerken (proces), wilde je jezelf inbrengen (professionele eigenzinnigheid), wilde je kennis opdoen (kennen door te maken) of wilde je juist delen inzichten delen (delen). Waarschijnlijk een combinatie van deze dingen, maar wellicht kan je een zwaartepunt formuleren.

Kennis opdoen  (kennen door te maken): in het spel (theater) worden de mogelijkheden en betekenissen vanzelf duidelijk

6- delen
Na afronding plaats je de reflectie in jouw Musework portfolio. De spelregel is dat je reflecties van anderen pas mag lezen als je de jouwe hebt gemaakt!

 

Reacties