de man in zijn andere werk

 

Het weekend verloopt anders sinds hij die baan heeft. Op de vrijdag begint eigenlijk de voorbereiding al. Het weekend is korter. Er is helderheid nodig over de inhoud van de lessen, kleren dienen gewassen en het koffertje dient op tijd klaar te staan. Op maandagmorgen heel vroeg wordt hij door zijn vrouw naar de trein gebracht.Hij hoeft maar een keer over te stappen maar al met al is het best een reis van bijna 3 uur. Hij verblijft er gedurende 2 dagen en heeft een prettig overnachtingsadres gevonden. Op dinsdag na de vergadering vertrekt hij weer naar het noorden, naar huis.  

Bij aankomst loopt hij gelijk door naar de fietsenstalling op het station. Met de ov-fiets is hij in een kwartiertje op de school. In de kelder zet hij de fiets op een vaste plek. De trap brengt hem naar de begane grond waar hij de lift naar de 4e verdieping neemt. Meestal is het nog rustig. Het kamertje is het zoemende thuis van het team. Hier wordt alles bekokstoofd en uitgedacht. In de ruimte staat in het begin een ovalen tafel waar als het moet het hele team kan zitten. Iets verderop zijn werkplekken ingedeeld met computers, statafels, bureaus.

Op de hele 4e verdieping huizen meer van dergelijke teams. Lessen zijn op de begane grond in grote ruimere lokalen. Hij is hier nu meer dan een half jaar en hoewel het welkom warm was, was het begin was niet makkelijk. Het sollicitatiegesprek was prachtig en kenmerkte enthousiasme. Ze waren allemaal enthousiast geweest. Na 20 jaar in het werkveld, de opleiding 26 jaar geleden was er in de ontwikkeling van het vak veel hetzelfde gebleven en toch ook veel veranderd. De switch van therapie naar lesgeven vroeg meer stilstaan bij het proces van het eigen maken van een therapeutische houding. Niet alleen zoals een supervisor begeleidend het proces waarmee dit gebeurt, maar ook een ontwerpmatig uitstippelen van routes waarmee dit proces in gang gezet wordt en gaande blijft. Tjonge wat een overgang in denken en doen. Thuisraken in virtuele leeromgevingen, de digitale informatiestromen en opslag- en vindplaatsen, maar ook het gebruik van het digibord en het overbrengen voor en in de klas. Steeds zoekende hoe het gedoceerde zich verhoudt tot de ervaringen van de praktijk. Momenten van hoogspanning had hij ervaren en in korte tijd had hij veel geleerd.

Het contrast met de ervaren praktijk was soms gênant vanwege de gezamenlijke drive en ambitie die door het kleine docententeam tot grote hoogte gestuwd kon worden. Soms zou je de indruk kunnen krijgen dat het vak overal een oplossing voor heeft in tegenstelling tot de ervaringen in de praktijk waar het modderen, en slodderen met moeilijkheden en verwarringen en onduidelijkheden meer regel dan uitzondering is.

Lesgeven aan een generatie die elke vraag aan Google kan stellen en leeft met een illusie van absolute antwoorden. Hoe communiceer je een oriëntatie als zo veel antwoorden in het werk niet absoluut maar alleen op de tast en zoekend te benaderen zijn.