Onderzoekers op de Onderwijsdag HKU '18

Is deel van: nieuws

 

Onderzoekers van het lectoraat zullen workshops geven tijdens deze Onderwijsdag die plaatsvindt in Tivoli Vredenburg.

 

Parel, Parodie of Parabel

  • Het lectoraat Kunst en Professionalisering onderzoekt actuele thema’s in het onderwijsdebat onder andere door er theater over te maken. We voeren de hoogtepunten op uit 2017, met uitvoeringen die we onder meer deden voor de landelijke Bildungconferentie, de MBO-raad en de VO-alliantie Nijmegen. Stap in en maak het mee! Sessieleiders: Bart van Rosmalen (cello, tekst, beeld) en Anouk Saleming (tekst en performance)
  • Locatie: Pandora
  • Tijd: 11.00 – 11.45h

Protocol en resultaatverplichting in het onderwijs, hoe verhoud je je ertoe, als volger of als maker? Hoe kom je de gewoonte van hiërarchie voorbij en krijgt samenwerken de kracht van ‘samen-maken’? Wat heb jij van wie geleerd als maker? 

 

Mime Muziek

  • Sessieleider: Falk Hübner
  • Locatie: Cloud Nine Zaal
  • Tijd: 11.00 – 11.45h

In deze sessie neemt Falk Hübner de deelnemers mee in het maakproces van muzikale de choreografie-performance I will carry you over hard times, waarin een percussionist geen instrumenten bespeelt maar mimet. De playback-performance speelt met de virtuositeit van de mime, maar ook met de fysieke grenzen. In de workshop ervaren de deelnemers hoe de klanken gemaakt worden, hoe hard het kan zijn om deze vervolgens te mimen en gaan we experimenteren met beweging in de ruimte – van klanken én lichamen. 

Meer weten over de performance?

http://bit.ly/2joIDt7

 

 

Technosofie


  • Technosofie is de reflectie op onze technologische cultuur. Maatschappelijke innovaties zijn niet alleen gebaat bij simpele en snelle oplossingen, maar ook bij een gezonde dosis filosofische en ethische reflectie. Hoe zorgen we ervoor dat naast de vraag ‘wat is er mogelijk?’ ook de vraag ‘wat betekent het eigenlijk als dat mogelijk wordt?’ in het makersonderwijs centraal komt te staan? Met andere woorden: wat is de rol van techniekfilosofie binnen het makersonderwijs? Kunstenaars, ontwerpers en andere creatieve professionals werken steeds vaker op het raakvlak van technologie, wetenschap en kunst. Opereren in een dergelijke hybride en complexe omgeving vraagt niet alleen om experimenteerdrang en oplossingsgerichtheid, maar ook om een kritische en reflectieve houding. Sessieleider: Ruben Jacobs
  • Locatie: Pandora
  • Tijd: 14.45 – 15.30h

www.ruben-jacobs.nl

http://bit.ly/2ABnoMj (Melanie Kandelaars)

Reacties