Heleen Bouwmans

HB Social Design | Student Master Kunsteducatie | Grensganger
onderzoekende maker, onderwijsvernieuwer, expeditieleider in en om onderwijs.

Als social designer wil ik impact maken met wat ik doe. Een punt maken en zo een vormingsproces in gang zetten in en om onderwijs. In dit proces werk ik volgens het principe van de ´geleide improvisatie´ en tracht ik het niveau van ´geschoolde intuïtie´ van professionals te verhogen.
Kunst is voor mij persoonlijk belangrijk om bij mijn gevoel te komen en mezelf te uiten, ook in mijn werk. Mijn visualisaties werken verhelderend bij conceptontwikkeling en communicatie over het hoe en waartoe. Door de Master Kunsteducatie raak ik meer bedreven in het inzetten van kunstvormen in een onderzoekend maakproces. Ik hou ervan mezelf uit te laten dagen en steeds weer nieuwe dingen aan het licht te brengen. Dat brengt mijn professioneel handelen steeds op een hoger plan.

De vorige werkplaats heb ik me verdiept in het begrip existentiële eenzaamheid, als kernconcept voor het gegeven dat ieder mens uniek is en een eigen bijdrage te leveren heeft. In het onderwijs als systeem raakt dit nogal eens onderbelicht. Subjectvorming heeft wat mij betreft twee kanten: een ik- en een wij-kant. Mijn persoonlijke fascinatie voor komende werkplaats is muzische manieren te vinden om vanuit het individu als subject samen met anderen te werken aan vernieuwing. En om de mensen met wie ik werk aan te moedigen zelf ook als maker of kunstenaar in hun praktijk te verschijnen. Er zijn verschillende vernieuwingstrajecten die zich ervoor lenen om hiermee aan de slag te gaan.
Contact
naam:Heleen Bouwmans
hbouwmans@hbsocialdesign.nl