Kennis-maak tafel

Ik vraag me af hoe musework een ideaal instrument kan worden in het onderzoek en hoe het merk musework het ultieme kanaal kan worden voor muzisch onderzoek.

Ik wil deze vragen verder ontwikkelen met een groepje:

Groep:

 

Paul van Overhagen - Communicatie HKU

Suzan van Dieren (CvOI) - is bezig in HKU de Open Science gedachte vorm te geven en is geïnteresseerd in musework en kennis-maken vanuit Onderzoek en Innovatie.

Bart van Rosmalen (Lectoraat KP) - lector en leider van muzisch onderzoek, geeft inhoudelijk vorm aan het onderzoek. Oprichter van musework en werkt samen met mij aan de methode van kennis-maken.

Lenno Verhoog (studieleider IMT) -  vanuit image en media geïnteresseerd in het platform, hij heeft kennis over vertellen met digitale middelen en web.

Janny Rodermond (fellow HKU) -  plaatsing van deze ontwikkelingen in grotere context.

Marieke Zielhuis (HU) -  is onderzoeker van de werkplaats muzisch onderzoek. Doet onderzoek naar methodologie van ontwerpend onderzoek. Kijkt naar hoe kennis van ontwerpers deelbaar gemaakt kan worden, is gevraagd mee te denken over de methodologie waarop onderzoek gestalte krijgt op musework.

 

Vragen
1. Geven-teruggeven en het belang daarvan:
Hoe nodig je mensen uit om op musework te werken. Hoe zorg je voor een uitnodiging die ruimte maakt voor een ‘ik’ die een fijne plek vind om dingen te verzamelen, die vervolgens ook in die omgeving kijkt bij anderen ‘jij’ en misschien door musework wordt aangemoedigd ook samen iets te maken ‘wij’.
2. Welke kennis levert het platform op?
Deze wederkerigheid die ik net omschreef staat in relatie tot welke kennis musework oplevert. Er is namelijk onder onderzoekers vaak een aantal thema’s te herkennen. Nu in de werkplaats muzisch onderzoek is dat bijvoorbeeld: ‘lichamelijke kennis’ of ‘verzamelen’. In gesprek kwamen we erop dat de werkplaatsbegeleiders en musework onderzoekers aan elkaar moeten koppelen. Nu werpen we onderzoekers een beetje terug op hun eigen verzameling maar het samen werken aan een stukje tekst of een beeld waarin een gedeeld thema wordt onderzocht brengt een stuk meer in beweging, daarbij wordt de manier van communiceren waarschijnlijk ook rijker. De kennis hangt dus samen met thema’s die worden onderzocht, hierin is het idee dat musework wel regie gaat voeren om een wildgroei aan thema’s te voorkomen.
Sateprikkers (tussentijdse conclusies):
Door onderzoekers te koppelen en stukjes onderzoek samen te pakken ontstaan er (hopelijk) kleine heldere stukjes onderzoek waarin kleine conclusies worden getrokken over een bepaald thema. Dit idee hebben we zolang even ‘sateprikkers’ genoemd. Er worden losse dingen bijelkaar gepakt en tot ‘iets’ gemaakt.
3. Hoe ziet de ideale samenstelling van onze groep eruit:
Praktisch gezien zou iemand met een journalistieke blik erg handig zijn om mee te kijken naar de taal die we hanteren op musework.
Op meer symbolisch niveau is het interessant om onze tafel te zien als een onderzoekende groep, een betrokken groep waarin ieder zijn/haar eigen rol vervult en elk op eigen wijze aansluit bij het het ‘kennis-maken’ als een onderdeel van onderwijs en onderzoek. In de uitwerking zou ik het heel tof vinden om met ons groepje samen te werken aan stukjes tekst of andere media om over dit proces te vertellen.