Het scenario

Een aantal korte aantekeningen om het scenario dat is ontstaan vast te houden

Bart- leidt in. Vertelt over werken met verschillende professionals, zorg, kunst, politie etc. Dat opvalt dat op meerdere plekken niet meer voetstoots neerleggen bij protocol, verantwoording, resultaatverplichting. niet zomaar mee in systeem. Menskant versterken. Tegenkracht. Werkt daaraan vanuit achtergrond in de kunst. Voice of the artist versterken. Op zoek naar een term: muzisch   

Anouk: breekt in om de onderlinge verhoudingen bart-anouk aan te kaarten. De ongelijkheid, de verschillen. zet dus de verhoudingen tussen B en A op scherp door te laten zien dat er tussen hen ook (onbewust en geinternaliseerd) systeem/ patroon/ etc zit.

Bart: zal ik jou nu voorstellen? Doet dat door te spelen. (zet stevig in met de muziek van het nummer 'voor iedereen is er een weg naar huis') 

Bart- pakt dat idee van muze verder op. vertelt over de mythe en het gezien worden. (aandacht voor het zingevende, inspoirerende en bezielende daarin)n maar ook over de dichter en de muze en hoe dat nu zit. Die dichter vindt zijn eigen stem (eigen bezieling en inspiratie) door lieftallige influistering  

Anouk: breekt  in. nu om concreet te maken. 'laten we dat dan maar eens even uitspelen. ben jij de dichter en ik de muze? even steggelen B en A over de rollen. 

Uitvoering van: tekst en muziek van 'ben ik er...' met het beeld van het gezicht

Uitvoering Gevolgd door 'jij en ik' wij kenden elkaar met het beeld van de zee. 

Bart: grijpt terug op de twee net geklonken teksten en haalt daar 'intimiteit' en 'nabijheid' uit. En plaatst dat vervolgens tegenover hierarchie en orde van het systeem. (protocol, resultaatverplichting). eventueel klein macintyre citaat. Dan naar concrete voorbeelden van intimiteit. 'met elkaar in concertzaal zitten'. 'zwaaien bij treinen en boten'. 'als je ooit met iemand gespeeld hebt onthoud je die als een vriend'. en twee organisatievoorbeelden over toelaten intimiteit in organisatie: het gesprek van de inuit en dat van de indianen.

Anouk: trekt conclusies uit die verhalen. wat vraagt dat dan van de professional? toelaten nabijheid en contact. voorbij woorden gaan. dromen kunnen delen. verbeelding toelaten. het lied kunnen horen in de woorden. intimiteit van mens en zijn muze. of de mens en zijn ziel of bezieling

Uitvoering van de nieuwe tekst daarover met de muziek van 'het bruggetje' en de tekening van de twee in het italiaanse landschap

Bart: dan aansluitend vertelt B over werkproces. Daarin laten B en A iets zien van hun eigen professionele handelen. Hoe doen we dat zelf? terugkeren naar zijn eigen verlangen om 'uit te breken' na dat keurslijf van het schrijven. tegenkracht. dus thematiek van begin komt terug. uitwerken naar unskilled durven zijn. en gedachte over 'maken' (eventueel korte verwijzing naar Sennett). En het tweede motief is het laten zien en gezien worden doordat op de tekening een tekst van A terugkomt. Daarmee wordt het verhaal van de muzen bevestigd. hoe belangrijk zien en gezien worden is. En de rol van  maken en vertonen daarin.

Anouk: vertelt over wat werkproces voor haar betekent. clou is dat we dus als professionals in dit werk dat we doen volledig open tegemoet treden. zonder terughoudendheid. ook eng, maar essentieel. hoe je dus de ontmoeting met de ander aangaat in het werk.  

Uitvoering van de arpeggio's uit de orpheusmuziek met aansluitend de tekst zoals we keken. met het beeld van de twee ijle figuren die elkaar aankijken en aanraken 

Bart: tenslotte is er ook een tragische kant aan verbonden. bezieling- zielloosheid. inspiratie- gebrek aan inspiratie. verbinding-verbroken verbinding. Je kan daar niet eindeloos in zijn in inspiratie en bezieling. Is niet een knop die je kan aanzetten en aan laten staan. Bij elke ontmoeting hoort ook afscheid. (eventueel kleine verwijzing naar de mythe van Orpheus). Daarover laatste twee nummers

Uitvoering van de tekst 'we namen teveel van de inspiratie'. met de muziek van de dubbelkwinten. met het beeld van de verscheurde figuren 

Uitvoering van de tekst over 'het verlangen naar vleugels' en de tekening van de figuur die zich voortsleept door het zand. met de muziek die daar bij hoort. 

slot

       

 

 

 

 

 

 

       

Reacties