De speler als maker ll

MUZIEKTHEORIE 3.1 
Zoals gezegd draait de afdeling muziektheorie (Mark Lippe, Kees van Unen, Euwe de Jong) van het Conservatorium in Utrecht (Bachelor – klassiek) sinds september 2014 een pilot muziektheorie.

Door het 'ontschotten' van de verschillende (traditionele) muziektheoretische vakken, kan theorie in samenhang worden ervaren. Speerpunt van de opleiding is ‘muziekschrijven’. Door zelf muziek te componeren wordt 'droge' kennis via ervaring tot 'levende' kennis omgetoverd. Via deze 'levende' kennisbank staan studenten 'open' voor de muzikale wereld om hen heen en kunnen die beschrijven. Een belangrijke doelstelling is dat de individualiteit van elke student zoveel mogelijk tot zijn recht komt.

De intentie is om autonome en creërende studenten af te leveren. De speler als maker. Het oude curriculum is nog steeds grotendeels actueel, maar wordt anders ingericht en krijgt andere accenten. Wordt hiermee alle ‘oude theorie’ overboord gezet? Nee! Immers: ‘Daar waar techniek vanzelfsprekend is, kan kunst pas interessant worden.’

 

IN DE PRAKTIJK

In de volgende blogs een weergave van enkele schrijfopdrachten die door tweedejaars studenten zijn uitgewerkt.

 

GROEPSLEDEN – Practical Music Theory - jaar II

Conservatorium Utrecht

De groep bestaat uit een internationaal gezelschap (Thailand, Nederland, Griekenland, Japan, Estland). Het merendeel heeft reeds een opleiding in het thuisland gehad en is gewend aan een ‘talking head’ voor de klas. In de nieuwe lessituatie zijn de rollen omgedraaid. In het begin levert dat verschrikte reacties op, maar inmiddels is iedereen aardig gewend dat je soms zelf ‘docent’ bent en dat jouw mening van belang is.

 

Reacties