FILMTRAILER - MUZIEK

Tijdens de klassikale bespreking van een analyse opdracht blijkt dat de studenten opmerkelijk tegengestelde beelden bij dezelfde muziek zien. (De film Eyes Wide Shut is gebaseerd op een nouvelle van Arthur Schniztler. De nouvelle inspireerde Gustav Klimt tot enkele schilderijen – zie hier enkele prachtige dwarsverbanden naar andere kunstvormen dan muziek) Het inspireert tot een vervolg opdracht.

Analyse-opdracht

Tussen 1951 en 1953 componeert Gyorgy Ligeti (1923 – 2006) een aantal educatieve composities voor piano: Musica Ricercare.

De eerste Ricercare is gebaseerd op 1 toon, no. 2 op twee tonen, no. 3 op drie, etc. De filmmaker Stanley Kubrick (1928 – 1999) gebruikt Ricercare no. 2 als muziek voor de film Eyes Wide Shut.

Opdracht 1: beluister en analyseer Ricercare no. 2

Opdracht 2: stel je deze muziek als filmmuziek voor welke ‘filmbeelden’ zie je voor je?

Opdracht 3: bekijk de trailer van Eyes Wide Shut  (achtervolgingscene)

 

Muziekschrijf-opdracht

Zoek een trailer op youtube en bekijk de film (en zet het geluid zacht!). Componeer muziek bij de trailer.

De resultaten zijn opmerkelijk. Studenten die vaak moeite hebben om ‘muziek uit het niets’ te schrijven, komen met overtuigende composities. Elsa Aspioti (Griekenland, hoofdvak hobo) speelt haar werk in combinatie bij de beelden. Ze heeft precies uitgezocht op welke momenten ‘wat’ moet klinken. (Ze heeft ook in Londen gestudeerd, en daar een hartgrondige hekel aan muziektheorie ontwikkeld).

BIJDRAGE van Isidor ten Hooven, hoofdvak 3.0

Isidor (Nederland) schrijft muziek bij de ‘Paperman’, een grappige animatiefilm. Hij weet een perfecte samenhang tussen beeld en geluid te realiseren. Het resultaat is via deze site te bekijken.paperman nieuwe versie

FEEDBACK van Isidor: Het schrijven van muziek bij een trailer vond ik een erg prettig uitdagende opdracht. We werden als studenten erg vrij gelaten in onze keuzes, maar uitgedaagd binnen duidelijke restricties. Ik koos de trailer van Paperman en tijdens mijn maakproces kwamen de volgende vragen veel aan bod: Hoe geef ik de algemene sfeer van het stuk aan? Hoe vul ik die sfeer op microniveau in? Welke cues raak ik en hoe sterk wil ik ze benadrukken? Op wat voor een manier verwerk ik het thema?

 Voor mij was het uitdagend op elk van deze vlakken. Wat ik ook erg fijn vond, was dat ik de kennis die ik in de lessen heb opgedaan aan stemvoering en vormleer heb kunnen toepassen in het proces. Ik heb dus niet echt iets geleerd wat betreft regels zoals je die leert bij 4-stemmigheidsopdrachten, maar meer op het gebied van grotere keuzes waarbij de opgedane kennis (uit die opdrachtjes) als vanzelfsprekend waren.

 De feedback werd erg positief kritisch gebracht. Het was heel behulpzaam hoe er ingespeeld werd op onze vrije keuzes en hoe flexibel er binnen de vorm en het genre van elk individuele stuk commentaar gegeven werd. Bij mij persoonlijk was de feedback wel erg positief, waardoor ik me afvroeg of er niet nog veel verbeterpunten waren, maar op dat moment was ik eerlijk   gezegd vooral heel erg blij hoe enthousiast er gereageerd werd op mijn resultaat waar ik trots op ben! 

https://www.youtube.com/watch?v=3KkDzYKB-VQ

 

Euwe de Jong – april 2016

Reacties