• Onderzoek

Connecting Conversations

Het durven en leren om een fundamenteel gesprek te voeren. Verbindende gesprekstechnieken, dat is waar het bij connecting conversations over gaat.

Waarom doe jij wat je doet in een gesprek? Hoe spreken we met elkaar en hoe zouden we op nog andere manieren met elkaar kunnen spreken? Hoe kan de ander jou laten groeien en jij de ander? Deze vragen komen aan bod bij Connecting Conversations. 

In ons werk gaan we steeds meer samenwerken. In onze onderwijspraktijk met studenten, binnen ons vakgebied en over de grenzen van disciplines heen. Verbindende gesprekstechnieken die handvatten geven voor het uitwisselen en bundelen van kennis en creativiteit zijn daarbij heel plezierig en behulpzaam.

In Connecting Conversations worden deze gesprekstechnieken ontwikkeld. Deze technieken worden geoefend in de volgende contexten:
• integratie van je persoonlijke, professionele en maatschappelijke drijfveren;
• het onderzoeken van en leren spreken in een vakoverstijgende context;
• het inzetten van kunst als methode voor het ontwerpen van oplossingen;
• het ontwikkelen en ontwerpen van nieuwe vormen van dialoog. 



Je gaat meteen met praktisch toepasbare werkvormen aan de slag met je eigen ingebrachte casuïstiek. Zo word je geactiveerd om met deze werkvormen, direct vakoverstijgend met deelnemers van verschillende achtergronden, te oefenen.

In eerste instantie bieden we gespreksvormen aan. Typerend daarbij is het overstijgende muzische element van de wederkerige inbreng van de verschillende deelnemers. Bijvoorbeeld: de citaatprocedure - een gesprek over datgene wat je inspireert, bronnen waar je naar terugkeert; de contemplatieve dialoog (afkomstig van de jezuïeten) - waarin teksten of ideeën op gelijkwaardige wijze worden besproken; het maorigesprek, dat tegenstellingen in visie vergroot en daarop verbindt. 
In de vierde en vijfde bijeenkomst ontwikkelen we nieuwe manieren van gesprek, passend bij vraagstukken van de deelnemers. Daarbij hebben we ook aandacht voor 'maken' als vorm van gesprek (denken door te maken). 
Vragen die aan bod kunnen komen zijn: Hoe kan je in een gesprek richting geven aan gevoelige of complexe onderwerpen? Hoe kan je ieders invalshoeken verhelderen? Hoe kun je de kracht van tegenstelling benutten? Hoe creëer je diepgang?  


Aanmelden voor HKU medewerkers via Scholingsaanbod Expertisecentrum Educatie.htm (zie connecting conversations)

Aanmelden voor externen:  Expertisecentrum Educatie Voor Professionals