• Onderzoek

Artistieke leergemeenschap docentenopleiding Beeldende Kunst

- Maken, beschouwen en overdragen en een creatief collectief -

In de docentenopleiding Beeldende Kunst spelen staan drie componenten centraal: maken (eigen beeldend werk maken), beschouwen (kijken naar en interpreteren van kunst) en overdragen (lesgeven in en over kunst).

In dit project gaat Esther Bos samen met studenten, docenten, alumni en partners uit het werkveld ervaringen uitwisselen gericht op de relatie tussen kunstenaarschap en docentschap. We gaan onderzoeken hoe we het werken in een creatief collectief of artistieke leergemeenschap kunnen gebruiken om deze drie componenten elkaar te laten versterken. 

 Uitgangspunten van haar onderzoek zijn:

 - We beschouwen het artistieke maakproces als een gezamenlijk (leer)proces waarin ieder vanuit zijn eigen rol / perspectief / expertise een waardevolle inbreng heeft;

 - We onderzoeken hoe we de werkwijze van een creatief collectief / artistiek gezelschap kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van werkvormen en methoden die de samenwerking tussen studenten, docenten en het werkveld (o.a. de stagementoren van de scholen) kunnen bevorderen;

- We willen leren door doen, experimenten uitvoeren en samen ondervinden in hoeverre artistieke maakprocessen en het werken in een creatief collectief bruikbaar zijn voor de ontwikkeling van docentvaardigheden en meer specifiek het lesgeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs;

-Eigenaarschap en betrokkenheid zijn belangrijke waarden. Iedereen wordt uitgenodigd op zijn of haar eigen manier een bijdrage te leveren aan het collectief.

In het eerste semester van 2015 zijn de eerste experimenten uitgevoerd in het kader van het 4e jaars project Bouw 4.1. In dit project staat de voorbereiding van het lesgeven in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs centraal. Het project wil zoveel mogelijk vakoverstijgend zijn, dit betekent dat in het project verbanden gelegd worden tussen maken, beschouwen en overdragen.

Het project start op 31 augustus met een “muzische kick-off” waarbij docenten en studenten vanuit eigen inspiratiebronnen met elkaar in gesprek gaan over wat hun drijft in hun docentscha