MusePost #3: Kringen maken als vorm van samenwerken

'(...) ik kan niet enkel rechte efficiënte routes nemen, een rechte lijn leidt nergens toe, alleen naar een einde, en ik wil dat elk moment een nieuw begin is, ik wil dwalen, broodjes smeren met de beren op mijn weg, ik wil niet alleen lineair denken, in mijn dromen zit ook nooit een lijn en ik droom graag, ik wil met mijn blote handen lijnen tot cirkels buigen, een cirkel heeft geen hoeken waarin ik me kan verstoppen, ik wil zichtbaar worden, zichtbaar maken, niet aarzelen, niet uitstellen tot morgen, want soms is het juiste moment nu!' (uit het gedicht 'de rebel' - Anouk Saleming)

Beste Lezer,

Ken je het verlangen dat je in het werk inclusiever zou willen zijn? Dat je minder hierarchisch zou willen werken? Minder wil denken en meer zou willen doen? Maar het is nog niet zo makkelijk om in de complexiteit van het werk andere paden te bewandelen dan waarlangs de gewoonte je stuurt. Toch vragen veel opgaven om andere vormen van samenwerken. Namelijk samenwerken over domeinen, grenzen en disciplines heen, waarin stakeholders hun belangen weten op te tillen naar het gemeenschappelijke goed. 'Het gemeenschappelijk goed' dat tussen alle partijen en door alle partijen samen gedragen wordt. Howard Garner van The Good project spreekt over het belang van Goed Werk waarin het gaat om:

'the wider good, even (indeed perhaps especially) when it goes against the immediate interest of the worker.'

Dit vraagt je eigenheid te kunnen behouden én te kunnen verbinden. Onderscheidend verbinden waarin juist de verschillen als kracht worden gezien in het samenwerken. Maar hoe doe je dat? Welke concrete handvatten, manieren van werken en samenwerkingsvormen zijn daarbij helpend? Zeker nu er in veel opgaven een toegenomen urgentie wordt gevoeld om tot handelen te komen. 

In deze MusePost verkennen we het begrip 'Kringen maken als vorm van samenwerken', want in een kring staan we allemaal naast elkaar en een cirkel heeft nou eenmaal geen hoeken waarin iemand zich kan verstoppen. En zoals in de Urban Dance wordt gevraagd: What time is it? en het antwoord altijd is: Showtime!, zo is het misschien ook nu het juiste moment om lijnen tot cirkels te buigen en samen in te stappen.

Veel leesplezier!

De redactie

Urban Breakfast met Niels Robitzky

Op 14 november aanstaande doen we een bijzondere editie van het filosofisch ontbijt. We werken dan namelijk met een grootheid in de Urban Dance, danser en choreograaf Niels Robitzky aka Storm. We kijken met Niels mee precies waar hij is in het boek van Edward de Bono over creativiteit. Hij neemt ons mee in waar hij het boek nu heeft opgeslagen. Lees in deze Musepost meer over Storm en over kringen maken.

Doe je mee aanstaande maandag 14 november tussen 8.30 en 9.15 uur. Let op we starten precies om 8.30 uur.

GEEF JE HIER OP

Nadat je je hebt aangemeld ontvang je een zoom-link en een tekst. Beiden zijn ook onder deze Musepost te vinden.

MusePost-in

In de rubriek MusePost-in vragen we steeds een andere persoon binnen HKU een korte bespiegeling te geven op het thema van de MusePost. Deze week: Caspar Nieuwenhuis, directeur HKU theater. Hoe kijkt hij naar het begrip 'kringen maken'?

Schuim maken 

Als je bellen blaast maak je schuim. 
Voor ik directeur van HKU Theater werd, was ik directeur bij Likeminds. Een productiehuis en superdivers netwerk van theater-, muziek- en filmmakers. De meesten van hen waren gevormd door hiphop. In het bijzonder door de cipher - een freestyle rap-battle, uitgevoerd in een kring. De cipher is niet alleen een opvoeringspraktijk, maar met de jaren een fundamentele waarde geworden: wij vormen een kring, kennen de spelregels en respecteren deze en vervolgens mogen we doen wat we kunnen - een move, een dis, een tori. Het programma van Likeminds vormde zich als een verzameling van kringen. We maakten schuim. En op die manier hebben we ’school’ gemaakt.
Nu ik directeur bij HKU Theater ben, pas ik dezelfde methode toe. Schuim maken. Mensen (studenten, docenten, medewerkers) verbinden. Kleine kringen van gelijkgestemden maken, en deze kringen aan elkaar verbinden. Een cipher is nooit een gesloten systeem. Ze staat open, is in interactie, wisselt informatie uit en ontwikkelt zich continu. Op die manier is de waarde van hiphop binnengedrongen in het theatervakonderwijs. Mic drop! 
Als je bellen blaast maak je schuim.

Kringen maken - Musework Live festival

Afgelopen mei tijdens het festival Musework Live stond de laatste dag in het teken van 'kringen maken'. Hoe kan de urban dance ons helpen om 'school te maken' en van individuele wijsheid naar collectieve wijsheid te bewegen? Een dag waarin Niels Robitzky /Storm (danser en choreograaf), Gaby Allard (danser en lid van Raad van Bestuur ROC Amsterdam) en Bart van Rosmalen een groep onderwijsmensen uitnodigden om samen in de kring te gaan staan met een gezamenlijk doel in het midden om een dag lang met elkaar te werken. Kijk hier het filmpje terug dat er van deze dag gemaakt is:

Educating circles

Het onderzoek naar wat de Urban Dance ons te leren heeft over de manier waarop we werken met elkaar, startte voor Bart van Rosmalen 12 jaar geleden toen hij met Niels Robitzky mee de straat op ging om de Urban Dance zelf mee te maken. Sindsdien houdt Bart zich bezig met de betekenis van het maken van kringen in o.a. het kunstvakonderwijs. In dit artikel kun je lezen welke negen kwaliteiten we van de Urban Dance zouden kunnen leren.

KLIK HIER VOOR HET ARTIKEL OF KIJK ONDER DEZE MUSEPOST

 

De foto is de start van het proces waarin Urban Dancer Niels Robitzky (Storm) en Bart van Rosmalen (cello) als onderdeel van de methode van onderzoek ook in duo de straat op zijn gegaan. Dit artikel is een bewerking van het artikel 'educating circles' dat eerder is verschenen in het boek 'Unpacking Performativity' ArtEZ-press 2015.

Urban Dance als veranderstrategie

Peter Rombouts is veranderkundige én danser. In zijn werk brengt Peter deze werelden steeds meer samen. Maar waar organisaties de neiging hebben nogal traag te veranderen, brengt de dans de snelheid, de flexibiliteit en de urgentie van het nu met zich mee. De dans, en in dit geval de Urban Dance, zou daarin best eens helpend kunnen zijn voor organisaties als veranderstrategie. Lees mee en denk mee, want er is misschien nog veel meer over te zeggen.

KLIK HIER VOOR DE BLOGPOST OF KIJK ONDER DEZE MUSEPOST

Snarky Puppy

Slapende honden moet je vooral wakker maken! Niet bang zijn om uit te breken, te soleren, los te gaan! Dat spreekt uit de muziek van de band Snarky Puppy, waar Bart een paar weken geleden een concert van bijwoonde. Maar wat was er eigenlijk eerder: de solist of het bandje?

KLIK HIER VOOR HET ARTIKEL OF KIJK ONDER DEZE MUSEPOST

Tot slot

Wij zijn ons ervan bewust dat de Urban Dance op straat ontstaan is, in de jaren zeventig in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk The Bronx, die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en latino's. Jongeren uit deze gemeenschappen ontmoetten elkaar op de hoek van straat om in competitieve sfeer een dance battle te houden. Streetgangs raakten al vaak genoeg slaags met elkaar, maar het dansen bracht een nieuwe insteek. Urban Dance brengt daarmee ook iets van een tegenbeweging: tegenkracht.

In deze MusePost hebben we een verkenning willen doen wat we van de Urban Dance kunnen leren, zonder dat we deze vorm toe willen eigenen. We hopen dan ook dat je het leest als een uitnodiging om in te stappen! We zijn altijd benieuwd naar reacties.

Zin om 'terug te praten'? Stuur dan een mail naar: muzischeprofessionalisering@gmail.com