Journaal 20 mei

Is deel van: Journaals

Als de term 'kritische kwaliteit' ergens toepasselijk is dan is het wel bij het werk van theatermaker Lotte van den Berg. Zij is vandaag te gast in het festivaljournaal. We spreken over het initiatief 'Building Conversation'. Meer daarover hieronder. Verder aandacht voor de vandaag geraliseerde programma's uit de werkplaats muzisch onderzoek. En twee korte films van kritische HKU-studenten. Presentatie Bart van Rosmalen

Over Building Conversation zegt de website:

We onderhouden onze auto, ons huis, ons lichaam. We sporten, volgen diëten, plannen grote schoonmaak- en schilderbeurten. Ieder jaar gaan we braaf met onze auto naar de APK. Maar wanneer geven we aandacht aan de manier waarop we spreken, aan de manier waarop we in contact treden met de mensen om ons heen? Met Building Conversation doen we precies dat; aandacht geven aan de manier waarop we spreken. Net buiten de dagelijkse realiteit, los van bestaande spanningen, effectbejag en doelmatigheid creëren we een ruimte waarin we onszelf kunnen oefenen in gesprek. We nodigen je uit om mee te doen.

Building Conversation nodigt je uit om met een kunstenaars attitude je eigen communicatie- en denkpatronen tegemoet te treden. In speciaal daarvoor vormgegeven gesprekken ervaar je patroon doorbrekende manieren van spreken en denken. Een reflectie op je eigen, dagdagelijkse manier van doen wordt mogelijk gemaakt en het alternatief ervaarbaar. Meedoen aan Building Conversation laat je ervaren hoe het is om zelf creatief mede-eigenaar te zijn over groepsdynamiek en sociale structuur. Op een open, uitdagende en tegelijk speelse manier word je je bewust van het feit dat je mede-maker bent van de sociale structuren waarbinnen jij je beweegt.

meer hierover op https://buildingconversation.nl/

 

Over Lotte van den Berg

Lotte van den Berg is een internationaal gerenommeerde theatermaker die haar maatschappelijke engagement in toenemende mate in haar werk vertaalt. Building Conversation is daarvan een onvermijdelijk resultaat. Ze was samen met Benjamin Verdonck en Sidi Larbi Cherkaoui lid van de artistieke kern van het Toneelhuis in Antwerpen en leidde kort daarop een eigenzinnige plek in Dordrecht waar in al het werk de relatie tussen de community dichtbij en ver weg, in de Congolese metropool Kinshasa, centraal stond. Na terugkomst uit Kinshasa veranderde haar werk langzaam en daarmee ook de rol die ze zelf innam binnen de creatieprocessen die ze initieerde. Het deelnemende publiek en diens individuele en collectieve creatieproces kwam centraal te staan. Nog altijd gebruikt ze haar artistieke talent om kaders te scheppen die het schijnbaar onbeduidende zichtbaar maken

Kijk het journaal hier terug:

 

Reacties