Learning by making

Een feedback loop tussen maken en reflectie, waarbij beiden in een gelijkwaardige relatie met elkaar staan, elkaar gaan informeren en verder brengen.

Deze werkvorm is ontwikkeld door Bart van Rosmalen, Tet Koffeman en Falk Hübner.

Tekst geschreven door Falk Hübner.

Het centrale idee van Learning by Making is een feedback loop te creëren en te trainen tussen praktijk en reflectie. Dit kan uiteindelijk, los van de oorspronkelijke werkvorm in artistieke praktijk, lespraktijk of anderssoortige praktijk toegepast en doorontwikkeld worden.

De vorm werkt als volgt:

Als voorbereidende stap neemt iedere deelnemer voor zich vijf minuten en schrijft een vraag op die hem of haar op dat moment bezig houdt.

stap 1: een deelnemer brengt een vraag in

stap 2: door middel van spelen/maken/improviseren op die vraag reflecteren

stap 3: de vraagsteller reflecteert op de improvisatie: wat was intrigerend, wat heeft het opgeleverd; hieruit kan zich een korte reflectie met alle deelnemers ontwikkelen

stap 4: iedereen schrijft kort voor zichzelf op: wat heeft me dit voor mij eigen vraag opgeleverd

 

Deze volgorde wordt meerdere keren herhaald, afhankelijk van hoe veel tijd een sessie in beslag neemt. In eerdere keren dat we deze werkvorm uitgevoerd hebben werd juist door de herhaling steeds meer verdieping in zowel improvisatie en reflectie gebracht.