Musework Live 2021

Kritische kwaliteit

hoe zit dat in jouw werk?

Online onderzoeksfestival | 17 mei tot en met 21 mei 2021

 

Het zit erop! Musework Live 2021. Wat was het een bijzondere week. Komende tijd plaatsen we het materiaal online. Je kan nu de key-note van Gert Biesta en de journaals al terugkijken.

Kijk hier het journaal van vrijdag terug met Nirav Christophe.

 

Kijk hier het journaal van donderdag terug met Lotte van den Berg. 

Kijk hier het journaal van woensdag terug met Liz Lerman. 

 

Kijk hier het journaal van dinsdag terug met Ruben Jacobs. 

 

Maandag opende Gert Biesta het festival met een key-note onder de titel 'Valt hier nog wat te maken?'. Kijk de key-note hier terug.

 

Als makers staan we op een bijzondere manier in de maatschappij. Wat we maken draagt vaak een vorm van (positieve of negatieve) kritiek in zich. Door te maken roep je niet alleen vanuit de zijlijn, maar zet je iets in de wereld naast of tegenover datgene waar je geëngageerd over bent. In dat 'er iets naast of tegenover zetten' reiken we in ons makerschap juist uit. En verhoudt dat zich nou tot een begrip als ‘kritische kwaliteit’?

Deze vraag (en meer) staat centraal tijdens Musework Live 2021. We werken met vele partners binnen en buiten HKU die laten zien hoe zij op bijzondere manieren werken aan kritische kwaliteit. Onder andere Movisie, Nivoz, studenten van de Master Kunsteducatie en de Master Cross-over Creativity, de Learning Community Connected Making, docenten en studenten van verschillende opleidingen, Hogeschool Utrecht en de Werkplaats Muzisch Onderzoek nodigen jou uit om op een bijzondere manier mee te onderzoeken. Namelijk als een mee-maker.

In een week met key-notes, (werk)sessies, online gesprekken, webinars, een dagelijks journaal, korte filmpjes van werk van HKU-studenten en bijzondere manieren van werken, onderzoeken wij vanuit het muzische perspectief of we op een andere manier naar kritische kwaliteit kunnen kijken.

---

Van maandag 17 mei tot vrijdag 21 mei 2021 zijn er dagelijks (online) activiteiten waarvoor je je kunt inschrijven. 

Bekijk nu het hele programma en schrijf je in!

Ten geleide

Het lukt me maar niet om de ondertitel van Musework Live 2021, kritische kwaliteit, te onthouden. ‘Ode aan het luisteren’ van vorig jaar ging prima. ‘Een muzisch perspectief op complexiteit’ van het jaar daarvoor was ook geen probleem. Maar ‘kritische kwaliteit’…..? Het staat er te bloot en te veel op zichzelf. Ik heb een ezelsbruggetje nodig: eerst denken aan ‘kritische reflectie’, één van de leeruitkomsten bij HKU, en dat dan ombouwen tot kritische kwaliteit. Hebbes! Maar waar gaat het over? Is het weer een ode aan of staat het weer in een muzisch perspectief die kritische kwaliteit? Dat helpt deze keer niet, daar wordt het alleen maar wazig van. Een andere truc die nog wel eens werkt is er een vraagteken achter te zetten. Kritische kwaliteit? Dan zeggen wij niet wat het is, maar stellen de vraag aan anderen zoals wat is de kritische kwaliteit van je werk als maker? Dat voelt als een beloftevol spoor. Niet vragen hoe je het gemaakt hebt, wat er mooi aan is en wie er om gevraagd heeft maar recht door het midden naar de kritische rol van het werk vragen. Maar jammer genoeg is het goede daaraan meteen ook het vervelende: er wordt iets activistisch opgelegd. ‘Er is van alles mis in de wereld. Wat zet jij met jouw werk daar kritisch tegenaan’? Dat is toch het toontje. Bovendien wordt degene aan wie je hem stelt ter verantwoording geroepen. Ik kan die vraag stellen vanuit de machtspositie van het organiseren van een festival en jij als maker of deelnemer zal dan iets terug moeten zeggen binnen de lijnen die de vraag trekt. En het is niet aannemelijk dat je dan zegt ‘fuck you met je kritische kwaliteit’ terwijl dat misschien wel een passend antwoord zou kunnen zijn! Dat lokt machtsverhoudingen uit waar ik niet in terecht wil komen.

Wat wel kan is mijzelf die vraag stellen: wat is de kritische kwaliteit van mijn werk als maker? Dan is het een uitnodiging om me tot het begrip te verhouden. Is mijn werk kritisch zoals op de zeepkist staan kritisch is (expliciete kritiek), of heeft mijn werk een kritische werking (impliciete kritiek) in de context waar ik werk. En hoeveel vorm, afwerking en gelaagdheid, dus hoeveel kwaliteit moet ik mijn werk meegeven om kritisch overeind te kunnen blijven staan? Kwaliteit gaat voor mij kennelijk niet alleen over de kritische bijdrage van het werk maar ook over de verschijning van het werk zelf. Tenslotte roept ‘kritische kwaliteit’ bij mij ook de vraag op in hoeverre ik mijn werk actief blootstel aan kritiek. Wie en welke externe kwaliteiten nodig ik uit om mij van repliek te dienen? Dergelijke vragen kan ik wat mee.

En jij, waarde festivalganger en collega-maker van welke discipline of aanpak ook, zie jij er iets in? Wat zijn de vragen die jij je zou stellen over de relatie tussen kritische kwaliteit en jouw werk? De eerste vier vragen die ik tegenkwam staan hieronder, maar er zijn er meer:

  • Laat jouw werk een expliciete kritische kwaliteit zien?
  • Is de werking van jouw werk impliciet als kritisch op te vatten?
  • Wat is de kritische kwaliteit in en van jouw werk om ‘overeind te blijven staan’?  
  • In hoeverre nodig jij externe kritische kwaliteit uit in jouw maakproces?

Als we onszelf dergelijke vragen stellen gedurende de festivalweek ontstaat er een basis voor een goed gesprek. Inzichten en ontdekkingen van het type ‘ahaa, daar is het jou om te doen’ en ‘zo doe jij dat’  lijken tot de mogelijkheden te behoren……Graag ontmoet ik je in en rond een van de sessies!

Bart van Rosmalen- HKU- lector Kunst en Professionalisering    

 

© Het festival “Musework Live” is een initiatief van het HKU Lectoraat Muzische professionalisering in samenwerking met interne HKU partners en externe partners. Het festival wordt samen met docenten, makers, studenten en onderzoekers vormgegeven vanuit de projecten en mede ontwikkeld door: HKU Werkplaats Muzisch Onderzoek, HKU Connected Making, HKU Masteropleiding Kunsteducatie HKU Masteropleiding Cross-over Creativity, Hogeschool Utrecht, Nivoz, Movisie, RIVM, InHolland, De Goed Werk Expeditie. Projectleiding en contact: Peter Rombouts

Beeld headers: Charlotte Langemeijer. Vormgeving: Niek Pronk. Camera en film: Maarten Heijer.  Administratie en back-office: Elise van Berkel. Mede-coördinatoren: Arja Veerman en Els Cornelis