Op 29 september 2016 is het HKU lectoraat Kunst en Professionalisering officieel geïnstalleerd voor de periode 2014-2018. Lector Bart van Rosmalen, die eerder dit jaar promoveerde op het boek ‘Muzische Professionalisering- publieke waarden in professioneel handelen’ kreeg van Desiree Majoor (HKU College van Bestuur) de lectorenpenning die daar bij hoort.
Centraal in de rede "Muzische Professionalisering, gedachten en gereedschap voor docenten in tijden van onderwijsvernieuwing" staat het samenspel van drie stemmen in de beroepsuitoefening van de huidig en toekomstig docent. Vanuit de Voice of the Practice draagt de docent bij aan nieuwe vormen van organiseren zoals de lerende organisatie, zelfsturing en co-creatie. Dat ‘wij’ waar veel organisaties naarstig naar op zoek zijn ligt volgens Van Rosmalen dichterbij dan we denken. Het is er al, maar vraagt om interventies die het toelaten.
Dat een onderzoekende houding een gewoonte kan worden in de ‘gewone’ praktijk van een ‘gewone’ docent laat van Rosmalen zien aan de hand van de Voice of Inquiry. Daarin komt de werking van het zichtbaar maken en delen van praktijkmomenten naar voren. Tenslotte is er de Voice of the Artist, een stem die zich niet voetstoots neerlegt bij wat het protocol allemaal vraagt, maar als ‘tegenkracht’ eigen vrije ruimte opeist. Ruimte vraagt voor niet-weten, ongemak en schuring maar ook voor het belang om meegesleept te kunnen worden in vervoering.
|
|
Werkplaats CRP makersfeedback methode
Je repertoire als professional aan de coachende, begeleidende kant versterken? Een nieuwe productieve werkvorm introduceren? Een ander gesprek aangaan met collega’s in en over het werk? Dat doet het Critical Response Process (CRP), een makersfeedback methode, afkomstig uit de kunsten. Cécile Rongen en Annemarie Maas, beiden docent/onderzoeker, bieden een twee wekelijkse werkplaats, waar je van harte welkom bent. Klik hier voor meer informatie over deze werkplaats of mail naar marlies.dorigo@hku.nl.
|
|
Werkplaats Connecting Conversations
Waarom doe jij wat je doet in een gesprek? Hoe spreken we met elkaar en hoe zouden we op nog andere manieren met elkaar kunnen spreken? Hoe kan de ander jou laten groeien en jij de ander? Deze vragen komen aan bod bij onze werkplaats Connecting Conversations.
In ons werk gaan we steeds meer samenwerken. In onze onderwijspraktijk met studenten, binnen ons vakgebied en over de grenzen van disciplines heen. Verbindende gesprekstechnieken die handvatten geven voor het uitwisselen en bundelen van kennis en creativiteit zijn daarbij heel plezierig en behulpzaam.
Deze technieken worden geoefend met praktisch toepasbare werkvormen aan de hand van eigen ingebrachte casuïstiek. We starten een nieuwe groep begin 2017. Aanmelden of meer informatie is hier te vinden.
|
|
Lectoraat internationaal
Vanuit het lectoraat Kunst en Professionalisering is het programma gemaakt voor het aankomende ICON-seminar over improviseren. Het lectoraat zal dit seminar leiden en heeft een speciale set kaarten met ‘take away working forms’ gemaakt.
Op zaterdag 22 oktober op de conferentie arts without borders geven Nirav Christoph, Anouk Saleming en Bart van Rosmalen een voorstelling en een workshop over het thema vervoering.
|
|
|
|
|
|