Werkvormen

In de Muzische werkplaats krijgen wij prachtige werkvormen aangereikt. Dit repertoire is een middel om in te zetten als je creatieve maakprocessen op gag wil helpen in je eigen praktijk buiten de werkplaats. De werkvormen zijn daartoe een middel en geen doel op zich.

Lees hieronder eerst even de algemene informatie over de werkvormen.

Beneden kan je op ITEMS klikken en zie je mijn uitwerking van de afzonderlijk WERKVORMEN.


Een voorbeeld van een werkvorm is de Theatrale dialoog. 


VOORBEREIDING
De werkvormen vragen soms een praktische voorbereiding, zoals neem een inspiratiebron mee, of trek lekker zittende kleding aan. Die voorbereiding kan je makkelijk opvolgen en vraagt geen extra uitleg.

Er is ook nog een voorbereiding met betrekking tot het aanzetten en gevoelig maken van je lichaam en je persoonlijke geschiedenis.

In de werkplaats draait het er om om volledig in te stappen en om kennis die uit je hoofd komt te verenigen met andere vormen van kennis die in ons lichaam zitten.

Een zijn een aantal werkvormen die specifiek in te zetten zijn om je aandacht naar je lijf te brengen in het moment. En werkvormen die je brengen naar je persoonlijke geschiedenis. Deze hebben een sterretje in de titel.


ROLLEN
Per werkvorm verschilt de invulling van de rollen, niet altijd wordt elke rol ingevuld.

De volgende vier rollen zijn te onderscheiden:

Begeleider – time keeper en spelregel bewaker.

Maker – dit kan zijn de verteller, of een actieve speler, ligt aan de werkvorm.

Toehoorder – luistert, kijkt naar maker stelt verhelderende vragen.

Externe observator –ontvangt het werk van een groep/ solist, nam geen deel uit van het creatie proces.


SPELREGELS 
Deze liggen vast voor de begeleider. Maar verschillende begeleiders zullen de spelregels net weer anders uitvoeren.

WERKINGSGEBIED
Bart van Rosmalen heeft een model ontwikkeld van waarden die belangrijk zijn in ieder werkproces:

PERSOONLIJK MAKEN - SAMEN MAKEN - KENNIS MAKEN - PUBLIEK MAKEN

De werkvormen verhouden zich steeds op een specifieke manier tot deze vier werkingsgebieden. Dit geeft inzicht in op welk moment in een proces je welke werkvorm in wil zetten.

Hoe vaker je zelf aan een werkvorm deelneemt of deze begeleid, hoe zorgvuldiger leer je de werking van de werkvorm kennen. Je gaat zien welke inzichten in potentie voor jezelf en de deelnemers uit de werkvorm op te diepen zijn, en hoe deze inzichten zich verhouden tot de vier deelgebieden.

 

BEGELEIDERSCHAP 
Een belangrijk aspect van het Muzisch werken is dat de persoon die de Muzische ruimte opent, dit vanuit een eigen authentieke connectie met de werkvormen en zichzelf doet. 

Je bent als begeleider zelf actief in een onderzoek. Je staat niet buiten de groep maat stapt er middenin en neemt deel.

Je stelt jezelf als begeleider de vraag: Wat is mijn authentieke manier om deze werkvorm nu tot leven te brengen?

Als jij zelf ook mensen in werkvormen wil begeleiden zal jouw begeleiderschap weer uniek zijn.

Tijdens de werkplaats ontwikkel ik ook eigen werkvormen en voeg ik werkvormen toe die in mijn ervaring het Muzisch Perspectief verrijken.

Als het goed is zal iedere begeleider op zijn eigen manier de werkvormen inleiden en aanpassen op een authentieke manier, om de werkvormen aan te laten sluiten op een specifieke praktijk.