Over leren en curriculum.nu

Op uitnodiging van Vonck (zie download) maak ik een key-note over muzische professionalisering voor een studiedag met docenten beeldende kunst (overwegend voortgezet onderwijs). Na de lunch geef ik een workshop. Als experiment licht ik 'mijn lijn' in de voorstelling die ik maakte met Anouk eruit en breng die als een solo. Daarna een half uur gesprek met de zaal.

Interessant van deze aanpak is dat ik door de 'voorstelling' heel krachtig het punt van tegenkracht/ tristanmoment/ professionele eigenzinnigheid kan maken. In het aansluitende gesprek kan ik dan verder verdiepen op alles wat naar voren komt: 

- hoe je er in de praktijk van het onderwijs handen en voeten aan geeft.

- waarom samenwerken en het niet alleen doen zo belangrijk is

- hoezeer het biografische spoor (narrative quest- MacIntyre) een bron is. 

- wat het soort moed en oefening is die nodig is om die ruimte te ontwikkelen

- het denkbeeld van skilled-unskilled een onbekend terrein betreden. 

- de innerlijke meerstemmigheid die een bron van 'maken' kan worden. 

- het idee en uitdelen van de kaartjes die over wendingen gaan 

- voor de deelnemers die een filosofische onderbouwing zoeken een cahier 'wendingen' uitreiken. 

- ingaan op praktijkvoorbeelden van andere vormen van lesgeven uit de zaal  

In de workshop vraag ik eerst iedereen na te denken over welke vraag of fascinatie ie aan wil werken. Dan het samengesteld gedicht waar tot lsot de 'vraag/fascinatie' als titel boven wordt gezet. dan een paar intermezzo verhalen. Dan in duo's elkaar bevragen en helpen op de ingebrachte vraag en fascinatie. en afsluiten met elkaar een cadeau te doen dat is gemaakt. Dat wat wordt teruggegeven op de iunbreng van de ander.  

We spreken af dat ik vanuit lectoraat nog een keer meewerk aan de lijn naar curriculum. nu. Grappiog genoeg is de wederkerigheid heel sterk: ik spreek de deelnemers aan, maar zij mij ook: op politiek/ beleidsmatig invloed uitoefenen. De vraag cq fascinatie waar ik zelf mee vertrek is: wat kan muzische professionalisering bijdragen aan curriculum.nu? 

In het programma ook een mooie inleiding over antropologie, kunst en etnografie van Lieneke Hulshof (zie download voor cv en programma). Een paar teksten van haar slides hieronder. ze citeert Tim Ingold en Trudy de Hue. Mooie opmaat om op in te haken vanuit 'muzisch onderzoek' bij musework en hoe we daar ook 'denken door te maken'.    

Reacties