Portfolio Seizoen 2 WMO Daan

Voorstel voor deelname: over de effecten van concepten. Ik wil onderzoeken wat er gebeurt als we dat doen. Wat gebeurt er met ons en met onze ervaringen zodra wij deze duiden met concepten. Wat ontstaat en wat verdwijnt? Heeft het waarde, hoe en voor wie? En vooral op welke manier kan je concepten en conceptualiseren inzetten?

Vraag

Een van mijn kwaliteiten is structureren, ordenen en conceptualiseren. Daar zit een deel van mijn toegevoegde waarde in de werkplaats. In het proces van het duiden van wat we aan het doen zijn kan het zinvol zijn om het proces te duiden als het werken volgens een methodologie; een muzische methodologie. Ik wil onderzoeken wat er gebeurt als we dat doen. Wat gebeurt er met ons en met onze ervaringen zodra wij deze duiden met concepten. Wat ontstaat en wat verdwijnt? Heeft het waarde, hoe en voor wie? En vooral op welke manier kan je concepten en conceptualiseren inzetten? Achteraf ter duiding van een ervaring? En als bron van ervaring door het concept te belichamen? Wanneer en hoe introduceer je ze dan en op welke manier? En wat doet conceptualiseren met mij? Wat gebeurt er als ik probeer dat even niet te doen?

Praktijk

Ik ga dit doen in de praktijk van de werkplaats. De werkplaats is mijn praktijk. Waarom niet (ook) daar buiten? Dat is nog te spannend. Plus ik zie zo 123 niet een mogelijkheid.

Kring

Mijn kring hierbij bestaat uit Bart, Peter, Michiel en Falk. Met hen wil ik sparren over muzisch onderzoek als methodologie.

Makerschap

Mijn onderzoek naar mijn makerschap richt zich op het idee van de pedal point of orgel punt. Patrick van der Bogt gaf mij inzicht in de oorsprong van mijn fascinatie voor de pedal point: de muziek uit de jaren ’70 van Genesis waarin bassist Michael Rutherford naast gewone bas ook de Moog Taurus Pedal bespeelde met zijn voeten, een machtige drone bas die je buik deed schudden en die aanhield terwijl er dissonante akkoorden omheen drapeerden.