Waar sta je voor?

Wat betekent ergens voor gaan staan? Wat vraagt het van professionals om ergens voor te gaan staan? Welke stem vertegenwoordig je in de organisatie? En waarom is dat belangrijk?

Volgens Otto Scharmer leven veel organisaties in een echoput of populairder gezegd: in een bubble. Hij zegt dat in veel organisaties wordt gedacht dat men werkt met nieuwe perspectieven en expertise van buitenaf. We denken dat we open staan voor nieuwe inzichten, maar in werkelijkheid zien we reflecties van de eigen standpunten. We zijn vaak op zoek naar bevestiging van wat we al dachten en zoeken mensen die je vertellen wat je wilt horen. Paradoxaal genoeg wordt dit versterkt in het werken aan vraagstukken die hoogst onzeker en complex zijn. 

https://consciouscompanymedia.com/the-new-economy/how-to-escape-your-organizations-echo-chamber/

De organisatie als echoput. Volgens de Griekse mythologie was Echo een nimf die de gewoonte om had om onophoudelijk te praten. Zij leidde daarbij de godin Hera zodanig af, dat Hera's echtgenoot, Zeus, niet meer betrapt kon worden bij zijn talloze affaires met andere godinnen of stervelingen. We worden dus misleid door Echo. We zijn zelfs niet meer instaat om te horen dat het woord dat na enige tijd terug klinkt uit de put onze eigen stem is. 

Het vraagt moed en lef om als professional niet meer te fungeren als echo-put, om een daadwerkelijk eigen stem te laten horen, ook als deze afwijkt van wat normaal. Daarvoor moet je je realiseren dat je zelf ook een echoput bent, dat je onderzoekt hoe jouw eigen gedachten representaties zijn van eerdere gedachten, ervaringen en gevoelens. In welke verhaal leef je? Wat als dat verhaal niet klopt? 

Zijn het wellicht de muzen die in staat zijn om de echo te doorbreken? Door even de woordenstroom te stoppen en te kunnen luisteren wat er werkelijk opnieuw klinkt? Door iets nieuws te creëren en te maken van het wat er al was waardoor de herhaling met zachte hand wordt doorbroken? 

Reacties