#1 Kwetsbaar

Het begin van het onderwijsseizoen.
We maken ons klaar
Ik vraag me af welke rol kwetsbaarheid in begeleiden mag hebben.

 

Het woord  ‘kwetsbaar’ zingt door mijn hoofd en ik besluit wat te maken op overtrekpapier.  Tijdens het prutsen met verf en lijm ontstaat in mijn hoofd een druk verkeer van zinnen, woorden en vragen over kwetsbaarheid.

‘hoeveel kwetsbaarheid mag er zijn aan het begin van een schooljaar?

‘proeven’

‘mag je zwarte kant ook zichtbaar zijn in begeleiden?’

Al snel gaat het over in mijn eigen kwetsbaarheid:

'wie ben ik om iets te maken over kwetsbaarheid?’

‘past kwetsbaarheid in een wereld waarin we ons steeds meer lijken te moeten wapenen tegen hardheid?’

‘dat wat ik maak moet wel mooi zijn’.

 

Er wordt – naar mijn idee-  soms makkelijk over gepraat in het vak van begeleider: je open stellen voor de ander, open communicatie, inspelen op wat er gaande is….

In hoeverre heeft kwetsbaarheid hierin een rol te spelen?

 

Wat is kwetsbaarheid je waard in jouw begeleiding?

Reacties

  • Caroline Dokter

    Ik zie kwetsbaarheid als kracht ,het is geen onzekerheid of onwetendheid maar een toelaten open staan.
    Ja je kunt dan geraakt worden maar ook opgetild en dieper komen.
    Kwetsbaar zijn is voor mij in een wisselwerking met veilig zijn.
    het is soms griezelig en kan ook niet altijd
    Maar het is mij veel waard, het maakt dat je ontdekt!