professionaliseren van het muzische

Over de term muzische professionalisering. Komt voort uit een proefschrift. Gezien dat die activiteit (vertellen, spelen, maken aanwakkeren) veel losmaakt. Tegenkracht plus belangrijk vermogen tot onderscheidend verbinden. Daarmee aan de gang gegaan in een lectoraat. afstand houden tot gebruikelijke concepten. Afstand houden tot de gewone woorden. Me niet laten verleiden tot ‘pedagogiek’ en didactiek. Het ongrijpbare. Eerst eigen steen vinden om op te kunnen staan. De urban dance als strategie gevolgd. Heb wel de vragen gekregen, dat muzische weten we nu wel, nu aan de slag met de professionalisering (Thera). Zit ook allemaal trekkracht aan die kant van de professionalisering. Daar verwachten we de opbrengst. In die verwachting zitten al formats. Is al voorgesorteerd.

Twee vraag is hoe werkt dan het muzische?? Van daaruit omdraaien Over het professionaliseren van het muzische Ik onderscheid vier posities… Vraagt om nader onderzoek. Dat agendeer ik voor volgend jaar. Of ik nu als cellist op pad ben, de ander uitnodig om te spelen, met veel gevolg aanzet tot muzische reflectie of ontwerpen maak, organisatie-muzisch-ontwerp, de druk is gericht op de professionalisering en de verantwoording en wat draagt het bij. Kan ik het omkeren?? Wordt nieuwe onderzoek. Aandacht voor professionaliseren van het muzische        

CLOU: het IS het werk.

 

Beste Thieu,

 

Dank voor de mooie reeks gesprekken waar we, met de review die je voor het lectoraat aan het uitvoeren bent, in zijn beland. Gisteren 7 juni 2021 was voor mij een dag waarin een paar belangrijke inzichten tot mij kwamen. De eerste set inzichten ontstond op de vraag of het lectoraat Muzische Professionalisering een pedagogiek heeft en of we die systematisch inzetten. De tweede set ontstond naar aanleiding van jouw vragen over het ‘muzische’ in de methodologie van onderzoek die we gebruiken en de vraag hoe we in dat verband het gesprek met Judi Marshall zouden aangaan. Ik wil nu proberen om over de gisteren opkomende gedachten nog wat door te schrijven. Kijken waar mij dat brengt.

 

We onderzoeken hoe het staat met muzische professionalisering.

  • De pedagogiek vraag verkent het stuk ‘professionalisering’. Wat draagt muzische bij aan visies op pedagogiek etc. en passen we dat systematisch toe. Dat werk ik hier verder even niet uit. Maar daar kwam wel om de hoek het rebelse/ guerilla. En het voortdurend ongrijpbare dat zo’n essentiele rol vervult. De urban dance als leidende metafoor. Ook de manieren van vormen (ontwikkelen? Leren?) die dasarbij een rol spelen. het tegenkracht motief. Het spelelement en het verhaal van Huizinga. De pedagogische enscenering bij Biesta. Het motief ‘door kunsten onderwezen willen worden van Biesta’.
  • Er zit een bijna vanzelfsprekende volgordelijkheid in. Het muzische draagt bij aan Door het muzische licht in professionalisering het mens worden, als mens in de wereld verschijnen (met Biesta) op.

Er is veel over professionalisering! Namelijk

((wat doet MP met:

  • professionals? En tegenkracht (persoonlijk maken). hoe ze werken. En in het werk staan.
  • met samenwerken over grenzen van organisatie, discipline en organisatie. En concepten die daar bij horen: kringen, werkplaats,
  • met betrekking tot opgaves realiseren? Een ‘werk’ maken. En kennis ontwikkelen en publiek maken))
  • publiek maken en concepten die daarbij horen: werken met media/ festival (manifestatie)

 

Maar wat is nu het eigene van het muzische? Maar de termen zouden we ook andersom kunnen lezen: door de professionalisering van het muzische meer mens worden.  Kunnen we ook andersom lezen ‘professionalisering van het muzische’? Wat is die positie en betekenis van dat muzische? Die is onderbelicht.

Reacties