• 16:00 - 18:15

Vrijplaats Parelmomenten: op zoek naar de ziel in het onderwijs

Denk eens even aan jouzelf als docent.

Wat zijn de meest bijzondere momenten tussen jou en studenten?
In hoeverre kun je wat er in dat moment gebeurde benoemen in de officiële termen van wat goed onderwijs is?
Bijvoorbeeld volgens de zeven lerarencompetenties, de visie van ROC MN of onze kernwaarden?

ROC-docent Warner Boer nodigt je uit voor de Vrijplaats Parelmomenten, om samen op zoek te gaan naar de ziel in het onderwijs:

"In mijn 12,5 jaar ervaring als docent heb ik gemerkt dat er heel veel dingen gebeuren die niet in de gewone onderwijstaal passen. Die taal blijkt dan behoorlijk instrumenteel en doelgericht te zijn. Soms word je juist blij verrast door wat er ongepland gebeurt. En wat mij ook uit mijn eigen tijd als leerling (en dat ben ik nu nog!) het meest is bijgebleven zijn die niet-verwachte momenten. Bijvoorbeeld tijdens mijn rijlessen. Toen ik eens met een vaartje van 60 km langs een zijstraatje reed dat me niet was opgevallen moest ik een blok omrijden, en een meter of 50 voor die zijstraat stoppen. Ik: “Maar die is toch niet te zien?” Waarop meneer Kwasny me wees op wat ik wél kon zien: een onderbreking in de dakgoten en stoeprand, een verandering in het type huis, lantaarnpalen die verder uit elkaar stonden, verkeersborden, een tegenligger met zijn linker knipperlicht aan. Meneer Kwasny sprak toen de gevleugelde woorden: “Je moet zien wat je niet ziet.”"

Die momenten, we noemen dat parelmomenten, zijn vaak heel rijk; er zit veel in. Dat zijn de verhalen die je ’s avonds thuis vertelt, als docent en als student. Soms maakt het niet eens zoveel uit wat je doet als docent, maar dan is het toch raak en gebeurt er iets heel bijzonders. En soms sla je de plank volledig mis. Maar ook dan heb je ’s avonds een mooi verhaal. In de Vrijplaats Parelmomenten gaan we die momenten met elkaar delen, ervan genieten, en we gaan op zoek naar de inzichten die we eruit kunnen halen. We leren van elkaar en van onszelf. We gaan dit op een wat onconventionele manier doen, namelijk met artistieke werkvormen: we gaan vertellen, maken en spelen. Warner heeft in zijn masteropleiding Crossover Creativity aan de HKU geleerd hoe je anders naar je eigen complexe praktijk kunt kijken, en dan dus ook iets kunt zien wat je niet ziet.

Warner verzorgt deze Vrijplaats samen met Hanke Drop, senior-onderzoeker aan de HU en medespeler in de Werkplaats Muzisch Onderzoek* van de HKU. Zoals het er nu naar uitziet ontmoeten we elkaar digitaal in de Vrijplaats, maar dan op een nadrukkelijk (inter)actieve manier. Meedoen aan de Vrijplaats levert je nieuwe inzichten op, die je weer kunt toepassen in je beroepspraktijk. Je ervaart vast en zeker de bevestiging dat je goed werk doet. En het wordt natuurlijk gewoon een toffe sessie.

Wil jij je verhaal delen en ermee spelen? Meld je dan aan via w.boer@rocmn.nl.

 

*De Werkplaats Muzisch Onderzoek is een beweging van professionals die over de grenzen van hun professie samen op zoek gaan naar nieuwe manieren van werken. Daarbij staat het maatschappelijk bijdragen en de zin en betekenis van werk verdiepen centraal.