Normatieve Professionalisering als schouwspel
Rond het begrip normatieve professionalisering werken een groep lectoren al een lange tijd samen. In bijzondere manieren van werken en ontmoeten onderzoeken zijn normatieve…
HU-lezing: Kritiek maken tot kwaliteit in complexiteit
Dit is de derde lunchlezing die in mei wordt georganiseerd door het lectoraat muzische professionalisering (HKU) en het kennisprogramma complexiteit (HU). Dit webinar wordt…
Werksessie met Gert Biesta
Naar aanleiding van de Key-note eerder op de dag gaan twintig tot dertig deelnemers het gesprek aan met Gert Biesta. Een aantal deelnemers bereidt vooraf een casus vanuit de…
Filosofisch Ontbijt: 'Hoop en utopie als kritische kwaliteit'
Denken over een betere wereld voorbij de status quo, na Covid-19, duurzamer, inclusiever; over post-humanisme, een nieuwe bestuurscultuur, ander soort professional, emergentie en…
UITZENDING NonHuman
De eerste aflevering van het programma NonHuman gaat over de urgentie die gevoeld wordt om niet langer de mens centraal te stellen in het ontwerpen. Vooral bij Design, het…
Lunchsessie: Aan tafel met Koe&Co.
In deze lunchsessie staat de Koe centraal. Haar stem mag luidkeels klinken en er zal naar geluisterd worden ook. Want geef nu toe, hoe vaak doen we dat eigenlijk, echt heel bewust…
Key-note Gert Biesta
In 'valt er nog wat te maken' spreekt onderwijsvernieuwer en denker Gert Biesta de key-note-speech uit bij de opening van het digitale HKU festival Musework Live 2021. Wat…
PLURIVERSITY OF THE ARTS | De toekomst van de kunsthogeschool | STUDIO SESSIE
In een studio-sessie bespreken we de opvallendste en belangrijkste oogst uit de workshop van dinsdag 18 mei. Dit doen we met externe en interne gasten. Kernvraag hierbij is wat…
Dwalen in de liminale ruimte
In ieder verander- of vernieuwingsproces ontmoet je jezelf in het ongemak van de liminale ruimte. Dat is de fase tussen het einde van het oude en het begin van het nieuwe. Ook…
PLURIVERSITY OF THE ARTS | De toekomst van de kunsthogeschool | WERKSESSIE
Wat als de huidige situatie ons een carte blanche aanreikt, en we vrijuit kunnen dromen, onderzoeken, maken? Hoe zouden we de toekomst van de kunsthogeschool dan invullen? …
Being in the World: hoe is dat voor jou?
In de documentaire Being in the World – een begrip van de filosoof Heidegger, dat later verder is ontwikkeld door filosoof Hubert Dreyfus die in deze docu veelvuldig te zien is…
De verbeelding spreekt - een vervolg
In het online festival ‘Ode aan de maker’ deden kunstenaar Annemiek Vera en danser/onderzoeker Peter Rombouts een performance onder de titel ‘De verbeelding spreekt’. In deze…
Open Maken: Hoe verbinden lectoraten Onderwijs, Onderzoek en Organisatie?
Hoe doe je dat, samenwerken op het snijvlak onderzoek en onderwijs? Wat lukt er en waar loop je in vast? Maar liefst twee interviewers, Thieu Besselink (Learning Lab) en Pieter…
Kunst als transformatief moment of een druppel op een gloeiende plaat?
In deze online dialoog gaan we met elkaar in gesprek naar aanleiding van het gedicht "Alles bewoonbaar" van Marieke Lucas Rijneveld dat hen voor De Volkskrant schreef in reactie…
De eigenzinnige professional en Goed Werk
Ben je een dwarsligger als je een eigenzinnige professional bent of is die eigenzinnigheid juist een essentiële kwaliteit in de organisatie waar je werkt? In het kader van de…
_SPATIE
_SPATIE geeft ruimte binnen een lesprogramma om het makerschap van docenten en studenten gelegenheid te bieden . Voor deze gelegenheid speelt de papieren tekenrol een…
Door De Ruimte
In deze workshop neemt Caroline Doorenbosch, bewegingswetenschapper, HBO-docent en student aan de masteropleiding HKU Kunsteducatie, je mee in haar zoektocht naar het verkennen…
Het ontdooien van het lichaam - waarneming en zintuiglijkheid in het maakproces
Wat gebeurt als je een groep volledig aanwezig laat zijn met onze zintuigelijke waarneming? Het is niet hetzelfde als er over nadenken. Dit is een andere manier van weten. Hoe…
Dwaaltocht Makersmanieren
Hoe kom je in beweging als je niet weet welke kant je op gaat? Wanneer je nog niet voelt wat iets zou kunnen worden of moeten zijn? Wanneer je nog geen idee hebt van wat je nodig…
Wiens kwaliteit
“Maar het moet wel kwaliteit hebben” is de zin die vaak de deur dicht gooit voor diversiteit. Want over wiens kwalieitsnorm hebben we het dan? Met een groep van 6 studenten met…
Arts-based research en de circulaire economie
Een sessie over circulaire economie voor het kunstonderwijs en de rol die kunst kan spelen als onderzoeksmiddel. Voor studenten, docenten en iedereen die nieuwsgierig is naar hoe…
Spelen, kunst en maken: sleutels naar ander onderwijs?
De onderwijspraktijk moet op de schop. Leraren en leerlingen lopen vast. Het systeem en de organisatie zijn te vaak leidend. En dat knelt. De speelruimte is weg. Misschien staan…
Door de kunsten willen professionaliseren
Tijdens deze online bijeenkomst praten we na en verder op de keynote lecture, waarmee Gert Biesta op maandag 17 mei van 16.00 – 17.00 uur Musework Live 2021 opent. In zijn keynote…
Flirt with the future, where dancing and cycling meet
Wat als we fietsen in 2050 niet meer als een fysieke verplaatsing maar als een mindflow ervaren? Hoe ziet de rit er dan uit? Ervaar op 21 mei de belichaamde fietservaring: Flirth…
Ontmoet in verstilling het landschap van nieuwe betekenissen
Annemiek Vera en Ikzelf geven een kijkje in ons onderzoek. Via schrijven en tekenen onderzoeken we de lagen van je ( beeldend) werk of onderwerp. Een werkvorm die gaat over…
Dromen vangen
In deze werksessie ga je aan de slag met het verbeelden van jouw droom of doel. Dit kan een persoonlijk doel zijn maar ook een doel of opgave vanuit je organisatie. Als jij het…
A talk in the park - van mens tot mens zijn
Je bent niet alleen student of docent, maar ook mens! Je bent jij, en zo willen we je graag leren kennen. Om dat te vieren, bouwden wij - vanuit het lectoraat Authentiek…
Spelenderwijs
In deze workshop ontdekken we hoe we spelenderwijs begeleiding kunnen geven aan leerlingen of clienten. Vanuit een basishouding van vertrouwen, nieuwsgierigheid en oprechte…
A wicked nature assignment
Als we werken met een element uit de natuur, wat zien we dan precies en wat voelen we? Door middel van tactiele en zintuiglijke beschouwingen onderzoeken we om daarna te creëren…
Durf jij in dialoog te gaan met een non-human critical friend?
Van jongs af aan leer je door te kijken, te voelen, te proeven, ruiken en vooral te luisteren. Je interpreteert en doet na. Wanneer het niet lukt doe je het nog een keer en…
Biesta in de praktijk van jouw onderwijs
Leren is in en doceren is uit volgens progressieve onderwijsvernieuwers. De tijdsdruk en controledrang hadden al diplomafabrieken gemaakt van grote instellingen. Volgens Gert…
Blaas leven in je vraagstuk
Je kent het wel: hét wil niet (samenwerken, team meekrijgen, implementatie van verandering, beleid gedragen krijgen, etc). Meer doen van hetzelfde heeft dan weinig zin als je aan…
Vertrouwen in samenwerking
Hoe kan creatiekracht bijdragen aan het vergroten van vertrouwen in samenwerking? Op deze vraag zocht ik nieuwe antwoorden tijdens de Werkplaats Muzisch Onderzoek 2020/2021. In…
Waar verschijn ik in het maakproces van mijn student?
Als kunstdocent mogen we van heel dichtbij meemaken hoe het maakproces van een kunststudent verloopt. Daarnaast betekent meemaken ook dat we als docent een rol spelen in het…
Duik de spelkoffer in
Vrijwel alles om je heen kan een uitnodiging zijn tot spel: van de afwas (wat blijft er drijven? Kan ik een boot maken van de schuurspons?) tot de stoeptegels op straat (wat als…
Spelenderwijs verbinden
Deze werksessie onderzoekt speelse manieren om mensen met elkaar te verbinden. Anne Stoop, Mijke Jansen en Lizbeth Montano Perez nodigen de deelnemers uit om aan de hand van…
Warme jas en Corona rok
We repeteerden voor een voorstelling met een programma voor internationale vrouwendag 2020. Plotsklaps mochten we niet meer bij elkaar komen er werden veel mensen ziek. We…
Een workshop Pervers denken
Onzekerheid kennen we allemaal, hoe ga je er mee om? In deze workshop ervaar je hoe je een creatief maakproces kan doorlopen en hoe je de onzekerheid voor je kan laten werken.
Tools for the Times open session
Tools for the Times would like to invite you to our upcoming online open session during the festival. We will discuss different urgent and actual topics that touch the topic of…
Theory U
In deze Theory U sessie zul je in een verkort programma van een uur beleven om los te denken van het traditionele denken. Je maakt kennis met een methode dat je kunt gebruiken bij…
Critical Response Process met Liz Lerman
Liz Lerman terug op HKU! Drie jaar nadat choreografe Liz Lerman op de HKU was om met een groep van dertig docenten te werken rond haar feedback-methode en filosofie Critical…
Het Grote Huis voor Iedereen
Thuis! Hier ben je welkom. Hier ben je omringt met de mensen, dieren en dingen die je dierbaar zijn. Hier waan je je onbespied. Thuis mag je zijn wie je bent. Binnen vier muren
Expeditie muzisch vermogen
Tijdens deze expeditie gaan we met ongeveer 20 collega's aan de slag met het vraagstuk: Hoe nieuwsgierig zijn wij? Het wordt een avontuur van een uur naar het verkennen van het…
Zoektocht naar zeggingskracht
Onze taal bestaat niet alleen uit letters en cijfers, maar ook uit kleuren, vormen, beelden, gebaren en geluiden. Dat alles vormt hoe wij betekenis geven aan onze dagelijkse…